ModerskeppetArtiklarDigital marknadsföring

Grejen med sökmotoroptimering (SEO)

Mattias Karlsson

Jo, du hjälper Google att bättre förstå vad dina webbsidor handlar om. Så dina sidor kan matchas till typiska sökfraser.

Begreppet är sökmotoroptimering, som även på svenska kallas SEO (search engine optimization).

Jag visar dig de första stegen.

Vill du lära dig mer är den digitala marknadsföraren Jennie Erikssons SEO-kurs hos oss en stark rekommendation.


Bli hittad

Okej, en låtsas: Jag har uppfunnit den smarta krusbärsplockaren. Inga sticksår, bara krusbär. Webbplatsen är snart klar.

Genom att genomtänkt skriva på webbsidan, ser jag till att Google ser mig. När någon söker på ”plocka krusbär inte stickas” hittas jag direkt. För det matchar ord jag skrivit.

Det räcker jättelångt att tydligt beskriva vad du gör med vanliga ord.

width=

Bli listad före andra

Ibland är ni många med samma grej. Många som säljer blå badbyxor. Många med begravningsbyrå i Borås.

Då vill du listas före andra. Du vill övertyga Google om att du är bästa alternativet för den som söker.

SEO blir en slags tävling. Du vinner på att analysera och tänka mer än de andra. Vad är det för ord och begrepp den som söker använder?


Kavla upp ärmarna för att sätta igång

Steg 1 › Samla dina viktigaste ord

Skriv ner alla ord och korta begrepp du vill hittas på. Samla dem i en Sökordslista där du enkelt kan följa upp dem.

width=

Steg 2 › Använd din lista med sökord

Du ska nu formulera dig så att orden och begreppen finns i texten på din webbplats. Har du flera webbsidor kan du tänka att olika sidor kan matcha olika sökningar.

Använd orden tidigt i texten. De viktigaste ska du få med i rubriken eller mellanrubriker.

Fyll nu din lista med fler ord


Har du utelämnat något självklart?

Du behöver en familjefotograf så du googlar: ”Fotograf + där du bor”

Men många fotografer skriver inte sin ort tydligt. Och rent av glömmer skriva att de är fotograf (de visar bara snygga bilder.)

Det är otroligt lätt att glömma orden för det viktigaste av allt – vad gör du egentligen? Och, när det är viktigt, på vilken plats gör du det?

 width=

Upptäck ord andra söker på

Google bjussar faktiskt på inspiration. Sök efter något som har med ditt företag att göra. Scrolla längst ner i Google.

Där ser du relaterade sökningar som gjorts. Är det ord som borde vara med i din lista?

width=

Vardagsbegrepp och synonymer

Har du ett fysioligilab? Söker verkligen någon på det eller använder de andra ord?

En fullt naturlig oro är att du känner dig som en pajas när yrkesbegrepp du är stolt över, skrivs med vardagsspråk. Bordtennisexperten som inte vill skriva ”Pingisbord”.

En vanlig SEO-teknik är därför en extra webbsida där du med vardagsspråk förklarar vad du gör. Plus en sida med synonymer till det du gör.

width=

Problem eller lösningar

Du har värktabletter. Folk har ont i magen.

Tänk på att du inte bara beskriver det du faktiskt gör. Få med de ord och begrepp som beskriver de problem du löser.

SEO-experter gör ofta en sida med vanliga frågor och svar. Eller skriver kortare artiklar om de problem många upplever.

width=
Senast uppdaterad: 28 februari 2025