-
Trygghet: alla medarbetare får rätt kunskap för säker AI-användning.
-
Tid: direktupphandlingen gick snabbare än någon annan de har genomfört.
-
Förväntad effekt: en gemensam grund av AI-kompetens i hela myndigheten.
FBA är en svensk myndighet som verkar för fred, säkerhet och utveckling i konfliktområden. När AI började användas bland medarbetarna blev det tydligt att kunskapsnivån varierade stort. Användandet var relativt högt, men förståelsen för risker, juridik och metod var låg.
– Vi gjorde en enkät. Många har vågat testa AI-verktyg, men få använder dem regelbundet. Då vi vill nå effektiviseringsvinsterna som AI erbjuder behöver vi skapa trygghet för kollegorna kring tekniken. Och det gör man genom utbildning. Tydliga behov fanns också kring lagkraven. På en myndighet är det extra viktigt att alla vet hur man gör rätt, så därför behövde vi bygga AI-kompetens – och det fort, säger Jan Frid, pedagogisk samordnare på FBA.
Ett tydligt första mål med kompetensutvecklingen
På FBA arbetar cirka 220 medarbetare. Jan Frid satte ett första delmål att hälften av medarbetarna skulle ha genomfört kursen Generativ AI från början före ett utsatt datum.
– Jag har själv sett den och är trygg i att våra medarbetare får kunskapen som krävs för att använda AI på ett säkert sätt. Vi har även författat en myndighetsintern vägledning kring generativ AI och kursen kompletterar den bra. Sedan finns det så mycket mer att hämta i andra kurser på Moderskeppet, som jag hoppas att kollegorna utforskar.
Prova ett avsnitt från kursen
Självstudier är det enda som fungerar
Att Moderskeppets kurser är digitala och genomförs i egen takt var också avgörande för beslutet:
– Vi kan inte samla hela organisationen för en utbildningsdag. Det är inte flexibelt nog. Självstudier är det enda som fungerar hos oss – och förmodligen för många andra också. Jag hade kunnat bygga en kurs själv, men den här är så bra producerad och finns redan tillgänglig.
Kursen om generativ AI matchade både nivå och ambitionsgrad. Formatet gör att det blir enkelt att repetera och ta till sig innehållet när det passar – även för kollegor med tuffa scheman.
– Det här är precis rätt sätt att lära. Korta avsnitt. Pausa, reflektera, testa. Det passar hur vi jobbar, säger Jan.
Efter en demo fick FBA provkonton för att testa tjänsten.

I en demo fick Jan Frid guidning av en företagskontakt. Därefter kunde han och ledningsgruppen utforska tjänsten under en provperiod – med full tillgång till hela utbudet.
Trygghet genom att prova först
Något som också låg till grund för FBA:s beslut var att Jan Frid fick fri tillgång till Moderskeppets utbud efter en demo med en företagskontakt. Det gjorde det möjligt att utforska både kurser och plattform innan avtalet signerades.
– Jag kunde se hela AI-kursen, klicka runt på plattformen och visa för ledningsgruppen. Det hjälpte mig att ta ett tryggt beslut. Vi visste exakt vad vi skulle få. Dessutom gjorde vi en direktupphandling, den snabbaste jag någonsin har gjort, säger han.
FBA valde Moderskeppet som partner för att genomföra sin satsning på att höja AI-kompetensen genom onlinekurser. Är du nyfiken på hur din organisation kan kompetensutvecklas med oss? Prata med våra företagskontakter.
Faktaruta
Organisation: Folkebernadotteakademin (FBA).
Antal användare: 220.
Använder Moderskeppet: För att stärka AI-kompetensen inom myndigheten.