Det ska vara glatt och kul. Det märks direkt när jag träffar Hanna Wallgren på kontorshotellet i Skara. Hon utstrålar bubblande energi under hela vårt möte och det är svårt att inte smittas av hennes entusiasm.
Hanna har arbetat med kommunikation i olika former i drygt 15 år. Hon började sin yrkesbana redan på gymnasiet där hon gick grafisk design, och sedan utbildade hon sig på sälj- och marknadshögskolan i Göteborg. Idag driver hon egna firman Karamell kommunikation.
Det gör en kommunikationsstrateg
Hanna titulerar sig som kommunikationsstrateg, och den första frågan är naturligtvis vad det faktiskt innebär. Vad gör hon en vanlig arbetsdag?
– En kommunikationsstrateg lägger upp en kommunikationsplan utifrån vilka förutsättningar som finns, förklarar Hanna. Vilket är vårt budskap, vad vill vi kommunicera och framför allt varför kommunicerar vi?
Ibland gör hon hela kedjan – allt från att ta fram strategin till att också sköta den operativa kommunikationen.
Det händer att jag gör allt från ax till limpa, men jag tycker själv att det är inom strategi-biten jag verkligen briljerar.
Men det handlar ju om så mycket mer än att bara ta fram en strategi. Du måste ju få det att hända också. Hanna säger att det viktigaste för att sätta en strategi i verket är att prata om den.
– Det gäller att få folk att förstå varför de ska arbeta med strategin. För om de inte förstår varför finns det ju ingen anledning till att göra det.

Foto: Kristin Wiktorsson/Gitz Creative AB.
Vägen till eget företag
Hanna har haft sitt företag Karamell i tre år. När hon startade företaget funderade hon på vilka ämneshål som fanns i Skaraborg, där hon bor.
– Jag tyckte att nästan alla var nischade mot sociala medier, och jag var lite trött på det redan då. Däremot var det desto färre som höll på med strategisk kommunikation.
Det var det hålet hon bestämde sig för att fylla. Hon krokade arm med en kollega som ville arbeta med samma sak. De bestämde sig för att bli varandras bollplank istället för konkurrenter.
– Och det har varit jättebra. Vi har blivit som kollegor trots att vi jobbar med varsitt företag. Och 2022 startade vi samarbetet Kommunikationsrådet Blom & Karamell.
Om namnet Karamell
Namnet Karamell uppstod genom ett inlägg på Facebook.
– När jag startade mitt företag ville jag inte att det skulle heta någon med mitt namn, jag ville separera mitt namn från mitt företag. Så jag slängde ut en fråga om fina ord i ett Facebookinlägg och en tjej föreslog Karamell. Jag smakade på det och gillade verkligen orden.
Sen kom jag på att det symboliskt också är helt perfekt för det jag gör.
Det gottiga längst in är den strategiska kommunikationen, det är liksom själva kärnan. Sen det hårda skalet som omsluter karamellen är varumärkesutvecklingen. Och det fina pappret runt om är den grafiska biten.
Att vara egenföretagare som kommunikatör
I sitt företag tar Hanna uppdrag både inom grafisk design och kommunikation.
– Kommunikation och grafisk formgivning går ofta ihop i varandra. När en kund behöver hjälp med kommunikationen kan jag märka att det även finns ett behov att få hjälp med den grafiska biten.
Hon har löpande uppdrag där hon gör mediebevakning, underlag till sociala medier, skriver nyhetsbrev och inlägg på LinkedIn. Utöver det gör hon också kommunikationsstrategier, visuella identiteter och varumärkesuppbyggnad. Hon har också föreläsningar om varumärken på Företagarcentrum.
Bara ett halvår efter att Hanna tagit steget och startat Karamell kom pandemin. Men hon tycker inte att det har påverkat henne negativt.
För mig har det varit positivt. Många företag som inte vågar satsa på att anställa tar istället in hjälp utifrån, så jag har fått ännu fler kunder
Nätverka för att skaffa kunder
De flesta av Hannas kunder är inom Skaraborg och det märks att hon är både omtyckt och välkänd i Skara. När vi går ut för att äta lunch hejar nästan alla vi möter glatt på henne. Flera av dem har hon hjälpt med deras kommunikation och andra känner hon genom sitt ideella engagemang.
Jag gillar det lilla formatet. Jag är lite av en lokalpatriot och jag tycker om att få ge någonting tillbaka.
– Jag är väldigt aktiv och brinner för kommunikation även utanför jobbet, säger Hanna. Mitt stora driv är att utveckla och att utvecklas. Jag har byggt upp ett stort nätverk och det är så jag får in majoriteten av mina kunder. Hela 95 procent av mina kunder kommer från mina nätverk.
– Det gäller att vara framåt och engagerad för att lyckas. Men det är också viktigt med återhämtning. En stor frihet med att vara egenföretagare är att jag bestämmer över min egen tid. Jag kan ta en ledig dag eller vara med barnen när de har studiedag. Det betyder väldigt mycket för mig.

Foto: Kristin Wiktorsson/Gitz Creative AB.
Ta reda på vad kunden verkligen vill ha
En av utmaningarna som kommunikatör är att ta reda på vad kunden är ute efter. Ibland har kunden en bild i sitt huvud men har svårt att sätta ord på sina tankar.
– Det absolut viktigaste för att få en nöjd kund är att göra research. Gör en behovsanalys för att verkligen ta reda på vad kunden är ute efter. Bonda, lär känna kunden så att du förstår vad det är de vill ha och vad de behöver. Ibland ber jag att företaget ska sätta ihop en referensgrupp – någon från styrelsen, någon medarbetare, en copywriter, en grafisk designer. Så att alla är med på tåget hela resan.
Ett av mina första intryck av Hanna är att hon har en “det löser jag”-attityd. Och det bekräftar hon är en av sina starka sidor. Men hon påpekar att det också är viktigt att våga säga nej.
– Om jag inte tror på lösningen som kunden vill ha, då tackar jag nej till uppdraget. För då är jag inte rätt person och det spelar ingen roll vad jag gör, kunden kommer ändå inte att bli nöjd. Men mitt stora nätverk gör att jag oftast kan rekommendera någon annan.
Konsten att ta betalt för sitt arbete
Tycker du att det är svårt att ta betalt för ditt arbete? Då är du inte ensam. Alla egenföretagare har nog någongång ställt sig frågan: Men vad kan jag ta i betalt egentligen?
Hanna tycker att det är viktigt att våga ta betalt och att stå för sitt pris. Själv jobbar hon med paketpris och upplever inte att kunderna ifrågasätter prissättningen. I offerten är hon noga med att specificera vilka steg som ingår, och hon poängterar att hon också är tydlig med vad hon kräver av företaget.
– Jag är noga med att berätta att jag inte sätter mig på mitt kontor och bara skriver ihop någonting. Kunden måste vara engagerad och involverad för att det ska bli bra. Jag är expert på kommunikation, men det är ju dom som är experter inom sin bransch.
Kommunikation är en livsstil för Hanna
När jag frågar Hanna hur hon håller sig uppdaterad inom branschen svarar hon utan tvekan att det ligger i hela hennes livsstil. Att hon omvärldsbevakar konstant. Hon avsätter tid två gånger i veckan för att kompetensutvecklas. Men hon älskar att lära sig och ser gärna kurser, läser böcker och lyssnar på poddar. Inte alltid för att hon kommer att använda det konkret själv, men för att hon ska få en förståelse om ämnet.
Karamell och framtiden
Karamell blomstrar och Hanna säger att hon är väldigt tillfreds med var Karamell befinner sig. Hon gör det hon älskar och brinner för. Därför har hon inga stora förändringar på gång inom företaget, mer än att utforska ännu mer vad hon tycker är kul.
– Och jag är sugen på att utvecklas ännu mer inom intern- och ledningskommunikation!
Se Hannas favoritkurser
Hanna är flitig med att se kurser på Moderskeppet i sin kompetensutveckling. Här är kurser som hon rekommenderar för dig som arbetar som kommunikatör.