Det är dags att titta på en modern klassiker. Eller en grupp moderna klassiker rättare sagt.

Vi minns alla hur USA inledde Irak-kriget 2003 och tvingade Saddam Hussein att gå under jorden. Vid ungefär samma tidpunkt hade Photoshoptävlingssajten worth1000.com börjat bli populär. Skaran av entusiastiska medlemmar var dock fortfarande relativt liten.
Photoshopmontage blev världsberömt
I mars 2003 kom tävlingen som skulle förändra saker och ting. Temat var att visa vart den försvunna Saddam hade tagit vägen, vad han pysslade med nu när han inte öppet kunde vara Iraks ledare längre.
Tonvikten låg vid den här tiden inte på toppkvalitet utan snarare på att driva med politik och aktuella händelser. Bilderna på Saddam som pizzabud, drag queen och Elvis blev en rolig vinkel på allt elände.

USAs soldater på plats fick nys om tävlingen. Bilderna skrevs ut och hängdes upp på militära baser i Irak. Tidningarna gjorde en grej på det, de stora TV-bolagen ville intervjua worth1000’s skapare Avi Muchnick och antalet medlemmar på sajten växte lavinartat.
Även i Sverige uppmärksammades bilderna. I Expressens årsbilaga till exempel fick Saddam-bilderna flera uppslag.
Startskottet för en ”ny” genre
Att jag vill kalla de här bilderna för moderna klassiker har med sammanhanget att göra. De utgjorde det riktiga startskottet på det som idag kallas ”kreativ retusch”.
Bildbehandling hade för den stora massan länge handlat om fotokorrigering. Nu uppstod helt plötsligt en bred rörelse där det inte bara handlade om att göra förändringar i ett befintligt foto. Istället var bildidén det centrala och källbilderna bara byggstenar för att visualisera ett visst koncept.
Naturligtvis hade konstnärer experimenterat med olika montagetekniker i alla tider, men den spridning Saddam-bilderna fick gjorde att hobbyn växte sig stor över en natt. Plötsligt uppstod en stor grupp som skapade fotomontage utan att ha en bakgrund som fotografer.