1. Rubriken
En rubrik används inte bara i samband med tipset i sig. Den används även för att leda läsaren till själva tipset från andra ställen. I innehållsförteckningar, register, på Facebook och länksidor.
Rubriken får därför inte kännas osäker. Syfte är att hjälpa läsaren svara på om resten av tipset löser de problem hon har. Eller om tipset ökar skicklighet. Rubriken behöver inte vara fyndig.
Var inte rädd för att ha en längre rubrik. Om någon annan layoutar kan du erbjuda en kort och en lång version.
I rubriken möter du läsarens förtroende. Du är inte en kvällstidning som lovar något du inte håller. “Världens bästa tips för mer skärpa” ska ju vara det.
Tänk på att använda nyckelord som innehåller det läsaren letar efter. Minst ett av orden måste vara rejält bekant.
2. Motivering
Ett tips behöver ett existensberättigande. Du kan inte ge tipset utan att motivera varför. Minnesavtrycket av tipset blir större när det är motiverat. Om läsaren i en framtid ställer sig en fråga som på ett eller annat sätt rimmar med motiveringen ökar chansen att hon antingen:
- Minns tipset och dess utförande, eller
- Minns var hon läste tipset och kan söka upp det igen.
Här kommer även en form av exkludering in. Tipset kanske inte är för alla. Även om rubriken har lockat in så vill du inte att någon ska försöka begripa det om hon inte är mogen för det kunskapsmässigt.
Det finns en mängd sätt att motivera på och det är egentligen väldigt öppet. Tänk på tipsets kategori: Skulle det lösa ett problem eller vara snabbare, enklare, snyggare? För formuleringen kan du sedan använda några av följande modeller:
Som en fråga. Genom att försöka upprepa en tänkt fråga läsaren kan ha haft skapar du en igenkännings-situation. Du kan använda även använda frågan för att isolera tipset till rätt läsare. Ex: Behöver du nollställa ett reglage?
Som ett svar på en inbyggd fråga. Du kan baka in en fråga i en form av tänkt svar. Precis som du skulle upprepat en fråga om du gav ett svar framför en publik som inte hörde frågan. Ex: Om du har klantat dig i en dialogruta behöver du inte trycka avbryt och börja om.
Som ett påstående. Ibland måste du bara påstå en sak. Din status får garantera att det är värt att läsa tipset. Ex: Ibland kan du behöva ha en mask till flera lager samtidigt. Det är busenkelt att fixa!
Som en reflektion. Du kan ge känslan av personlighet genom att det känns som om du funderat över en sak och sedan valt att tipsa om den. Ex: Ett enkelt och trevligt trick som jag gillar är att lägga en textur på en text.
Berättelser. Du kan skapa en form av berättelse. Något som anknyter det du ska tipsa om till en personlig upplevelse. Ex: Jag fotade mycket med min mobil när jag var i London men de mörka bilderna blev sjukt brusiga. Det går dock att minska bruset märkbart med Photoshop.
3. Tipset
Tipset i sig måste vara en glasklar instruktion. Det måste vara skrivet med du och jag. Vi gör inte tipset tillsammans. Aldrig man.
- Ex: Jag gillar blått. Du kan klicka på knappen för att åstadkomma det.
Det går även att undvika formen genom att ha jag och du underförstått.
- Ex: Blått är snyggt. Klicka på knappen för att åstadkomma det.
4. Sammanfattning
När du har längre utrymme, exempelvis online och på samlings-sidor, ska du utnyttja det till en sammanfattning. Trots att användaren kanske bara har läst två till tre meningar sedan motiveringen. Det som tog dig några få sekunder att läsa kan ha tagit läsaren flera minuter att smälta och eventuellt testa. Sammanfattningen låser in kunskapen.
Här är chansen att skina på den belöning som nu finns att hämta. Tipsens fyra stilar är perfekta utgångspunkter. Är livet nu mer…
- Problemfritt
- Snabbare
- Enklare
- Snyggare
Det smidigaste är att upprepa, med variation, motiveringen till tipset. Ju längre avståndet är mellan motivering och sammanfattning ju mer repetitiv kan du vara. Är det för nära behöver du variera språket.
5. Addera ett Ps
Om tipset är helt fristående, dvs inte existerar som komplement till en annan huvudtext, kan du förgylla med ett Ps.
Briljera lite och används glimten i ögat för avsluta tipset. Du behöver inte skriva “ps” men effekten ska vara sådan. Tanken med denna del är att krydda tipset och på så sätt göra det dubbelt så starkt.
- Förresten, visste du att…
- En sak till, om du…
- När du ändå håller på, pröva att…
När du har läst alla råd
När du läst allt är det dags att glömma bort det ett tag. För egentligen är tipset bara en textversion av en fysisk händelse. Tänk dig:
Du tittar upp från datorn när du hör Olof för andra gången irriterat muttra “Jävla, Photoshop.” I dina tofflor hasar du de åtta stegen till hans arbetsplats. Olof lyfter blicken, fortfarande irriterad men ändå lättad över att just du dyker upp. Inga artighetsfraser byts. Istället öppnar Olof diskussionen genom att säga “Hur fan får du över lagerpanelen på vänsterskärmen? Jag hittar det inte nånstans.”
Du ler lugnande och säger: “Ta tag i själva panelen och dra över till andra skärmen, men du måste dra tillräckligt långt ut från ytan, annars kommer de automatiskt att sugas tillbaka.”
“Aha, schysst!” Säger Olof. Du tillägger då “Jag brukar köra Infopanelen på den extra skärmen, det hjälper. Ja, just det, du kan även ta bort alla panelen tillfälligt med Shift och Tab.”
Kan du se den situationen framför dig? Då kan du skriva ett tips.
Senast uppdaterad: 2 juni 2025