Du är hungrig och behöver hitta en restaurang i närheten. Vad gör du? Du googlar. Du vill veta var du kan köpa ekologiska kaffefilter. Vad gör du? Du googlar. Du måste ta reda på hur… ja du fattar.
Google är bästa kompis till de flesta av oss. 97% av alla sökningar i Sverige görs via Google, och de flesta googlar minst fem gånger om dagen.
Vad är lokal SEO?
Sökmotoroptimering, (SEO), handlar om att hamna högt upp på Google. Det uttrycket är du nog bekant med. Men vad innebär lokal SEO?
Om jag skriver “Fotografer i Jönköping” eller “Bagerier i Huskvarna” är du säkert med på noterna. När du jobbar med lokal SEO, så vill du synas på ett visst geografiskt område, och inte bara allmänt i hela Sverige.

Lokal SEO innebär att sökningen begränsas till ett visst geografiskt område. Till exempel ”Bagerier i Huskvarna”.
Därför är lokal SEO viktigt
Lokal SEO superviktigt för dig som företagare. Du vill ju att kunderna ska hitta dig.

Mandana Hammarstedt är prisad marknadsföringskonsult och har stenkoll på allt om SEO.
Mandana Hammarstedt är prisad marknadsföringskonsult och expert på sökordsoptimering. Kostnaden är en anledning till att det är värt att satsa på bra lokal SEO, säger hon.
– Det tar lite tid innan företag börjar synas högt på Google, men när det väl är igång så brukar det vara väldigt lönsamt, och du behöver inte betala pengar för exempelvis annonser.
Fördelen är också att fler i ditt område kommer att hitta ditt företag, och att bygga upp ditt lokala varumärke genom att skapa kännedom.
– Konkurrensen är antagligen mindre om du enbart fokuserar på ditt lokala område, jämfört med att konkurrera med bolag i hela Sverige. Därför är det en stor konkurrenskraftig fördel att fokusera på att enbart synas lokalt, fortsätter Mandana.
5 tips för lyckad lokal SEO
Google kommer hela tiden med nya uppdateringar, och det finns inget magiskt facit för att hamna högst upp. Men det finns knep du kan ta till för att öka dina chanser till att hamna högt upp bland sökresultaten.
Här är Mandana Hammarstedts fem tips för lyckad SEO:
- Sätt upp en Google Företagsprofil till din verksamhet, då syns du även via Google Maps.
- Se till att bilderna i din företagsprofil är representativa, relevanta och intressanta. Det ökar chansen för att kunden vill besöka eller kontakta dig.
- Skapa ett konto för Google Analytics och Google Search Control för att följa din trafik. Då märker du vad som funkar och inte.
- Se till att din hemsida är strukturerad, med rubriker som gör det lätt för Google att hitta. Bygg en landningssida för varje sökord du valt.
- Lägg tid på att ta fram bra sökord som är relevanta för just ditt företag. Begränsa sökorden till 5-10 stycken i början, och börja jobba med dem.
Det viktiga är att du kommer igång
– Det finns många sätt att arbeta med SEO. Allt från program som Google Företagsprofil och Google Search Console, till hur du ska redigera och optimera din hemsida, säger Mandana.
Det viktigaste är egentligen att du kommer igång och börjar någonstans!
Lär dig mer om SEO och lokal SEO