Jenny Kestrup och Mikael Hellman diskuterar sidplanering och tillgänglighet i InDesign.

ModerskeppetArtiklar

Malmö stad sparar både tid och pengar – och får nöjdare medarbetare

Så stärker kommunikatörerna sin kompetens med Moderskeppet.

Johan Fransson

Malmö stad är Sveriges tredje största stad och har ett 100-tal medarbetare på olika förvaltningar som arbetar med stadens kommunikation. Behovet av att följa med i den snabba utvecklingen inom kommunikation, AI och digitala verktyg är stort. För att möta de nya kompetenskraven har de valt att göra en strategisk satsning på lärande med Moderskeppet som utbildningsstöd.

– Kompetensutveckling är en del av vårt systematiska kvalitetsarbete för kommunikationen. Moderskeppet är en av våra första källor till utbildning och en stor del i den grundläggande planen för det kvalitetsarbetet, säger Mikael Hellman, som ansvarar för visuell kommunikation på Malmö stad.

Porträttbild på Mikael Hellman som jobbar med visuell kommunikation på Malmö stad, som står vid sin arbetsplats.

Mikael Hellman ansvarar för visuell kommunikation i Malmö stad.

Moderskeppets utbildningar mötte behoven

När Malmö stad upphandlade utbildningslösningar fanns det ingen aktör som kunde mäta sig med Moderskeppet.

– Inte med det här upplägget med inspelat material som kontinuerligt uppdateras. Det är en svensk tjänst, med många kurser som matchar just våra behov och arbetsrollen kommunikatör. Det passar oss helt rätt på alla plan.

Jenny Kestrup och Mikael Hellman diskuterar sidplanering och tillgänglighet i InDesign.

Kollegorna Jenny Kestrup och Mikael Hellman diskuterar tillgänglighet.

På Malmö stad pågår just nu ett utforskande arbete kring AI inom kommunikationsområdet. Genom bland annat Adobes program, som erbjuds via stadens IT-plattform, kan kommunikatörerna testa att generera och manipulera både bilder och filmer.

– Just nu handlar det om att våga testa och se vad AI-tekniken kan hjälpa oss med. Vi gör en omfattande satsning på kompetensutveckling inom AI, här utgör Moderskeppet ett bra komplement som står för kontinuitet, säger Mikael Hellman.

Moderskeppet är ett kostnadseffektivt sätt för oss att hålla alla uppdaterade i en utvecklingsintensiv bransch

Att utbilda fler än 100 medarbetare är en ekonomisk och logistisk utmaning. Här gör Moderskeppet skillnad för Malmö stad, som ser direktupphandlingen som en effektivisering.

  För den här kostnaden hade vi aldrig kunnat skicka i väg våra kommunikatörer på fysiska utbildningar inom visuell kommunikation. Det går bara inte. Vi ser det som en effektivisering. Man kan ta del av utbildningar när man har tid och möjlighet. Ett erbjudande till våra medarbetare där vi får det senaste som är relevant, till en kostnad som vi kan budgetera och på en tid som medarbetaren bestämmer, säger Mikael.

Jenny Kestrup vid sitt skrivbord.

Jenny Kestrup, kommunikatör på Malmö stad, har pausat en onlinekurs för att utföra momentet som hon precis har lärt sig.

När Malmö stad jämförde alternativen var det inte bara kursutbudet och kostnadseffektiviteten som avgjorde.

– Vi ser stora fördelar med att ha en leverantör som Moderskeppet för att hålla oss uppdaterade i en värld med snabb utveckling.

Senast uppdaterad: 15 oktober 2025