ModerskeppetArtiklar

Marknadsföringstips för fotografer

Sagofotografen Maria Lindberg berättar om sitt arbete med digital marknadsföring. Lär dig av hennes erfarenheter och smarta knep.

Gabriella Argus

Maria Lindberg använder sociala medier som sin främsta marknadsföring. Både för att hålla uppe kontakten med befintliga kunder och nå ut till nya.

Under åren av arbete har hon samlat på sig gott om erfarenheter kring vad som fungerar och inte. I en poddintervju delar hon med sig av sina bästa tips och tricks.

Dela inte med dig av allt

Marias främsta tips är att du bara ska dela med dig av det du vill göra mer av. På Instagram har hon som regel att enbart dela fotografier som passar det hon vill arbeta mer med, trots att hon har gott om andra vackra bilder som hon hade kunnat dela med sig av.

Det är otroligt viktigt. I början tänkte jag att jag måste visa upp allt, men nu tänker jag på vad jag tycker är roligt eller vad som genererar mest pengar och delar de bilderna.

Maria arbetar mycket med Instagram för att nå ut internationellt.

Upptäck Pinterest

En kanal som än så länge är ganska outforskad bland svenska fotografer är Pinterest. Många använder kanalen för att hämta inspiration, men inte lika många utnyttjar den för att själva dela sina bilder. Det gör däremot Maria.

Jag pinnar de senaste bilderna jag lagt på Instagram. Det jag framförallt tänker på är att jag skriver en ny beskrivning till bilden som jag tror att min målgrupp kan söka på.

Maria skapar egna anslagstavlor med olika teman där hon delar sina bilder. Varje bild är länkad in till hennes instagramkonto, så när bilderna sedan sprids på Pinterest följer länken med och fler kan hitta in till henne.

Marias flöde på Pinterest.

Fler smarta tips i poddintervjun

Musiken i avsnittet är skapad av Hannes Agnesund. Du som medlem hittar den i vår samling av bildspelsmusik

Senast uppdaterad: 3 maj 2024