Innehållsmarknadsföring är en strategisk marknadsföringsmetod för att skapa värdefullt och relevant innehåll till en viss publik.
Men dyker du ner i ämnet inser du snabbt att det är mer än så. Det är en hel färdighetsuppsättning.
Det finns massvis av tips för hur du lyckas med innehållsmarknadsföring. Jag har satt mig in i flera och här är en modell jag fastnat för.
6 STEPPS
Det här är en grym modell som hjälper dig när du fastnat. 6 STEPPS står för Social Currancy, Triggers, Emotion, Public, Practical Value och Stories.
Vi tar det på svenska: Social valuta, Utlösare, Känsla, Offentlig, Praktiskt värde och Berättelser.
Lite kort om varje begrepp
Social valuta innebär att du aktivt behöver jobba för att få din medlem eller kund att se bra ut. Säg att du lär hen något nytt, något som få andra vet. Självklart vill hen dela med sig. På så vis sprids ditt budskap vidare.
Utlösare är något stimulerande i miljön som påminner om ditt budskap. Säljer du kaffemuggar? Då är din utlösare att varje gång din kund dricker kaffe på morgonen vill du att hen ska tänka på just ditt företag.
Känsla innebär att du ska hitta grundanledningen till varför kunden ska bry sig. Säljer du skrivbordslampor? Bygg upp ett scenario om hur irriterande det är att en grå tisdagsmorgon upptäcka att du inte kan tända lampan på ditt skrivbord. Det är då du har chansen att sälja in din lampa.
Tips!
Visste du att känslomässigt innehåll har 20% större chans att delas? Det var en siffra jag blev chockad över.
Fokusera på upphetsande känslor, när du är arg vill du agera. Men är du ledsen? Ja, då vill du vanligtvis lägga dig i sängen och dra täcket över huvudet.
Offentlig handlar om att du vill få personer att sprida din produkt eller tjänst till andra i deras närhet. Ju fler personer som pratar om din grej, desto fler kommer härma. Tänk på den produktplacering du ser i filmer och tv-serier. När tittaren ser sin favoritskådespelare använda en viss produkt är det större sannolikhet att hen själv vill använda samma produkt.
Praktiskt värde innebär att du ska vara bjussig och ge snabba svar på ett vanligt problem du vet att vet att dina medlemmar eller kunder har. Men där ska det finnas en fin balans. Du vill ju inte ge för mycket i gratismaterialet. Utan din blivande medlem eller kund ska ju känna att hen vill få mer och att det är du som har den kunskapen och drivet att ge mer.
Berättelser handlar om att dela historier som bär ditt budskap med storytelling. Bygg ett narrativ som människor vill dela samtidigt som de vill ta med ditt budskapet eller din idé.
Kombinera 6 STEPPS
Se dessa sex steg som ett recept för din innehållsmarknadsföring. Som med det mesta här i världen är det självklart bäst om du kombinerar så många utav dessa delar som möjligt. Men det behövs absolut inte och ibland är det omöjligt att göra det. Välj ut ett eller fler som passar ditt material.
Jag brukar använda det som en checklista. Ska jag skriva en artikel om video i sociala medier? Då kan jag trigga fram en känsla, bygga ett narrativ och skapa en social valuta. Dessa tre känns rimliga att få med i artikeln. De andra skippar jag och använder i guiden jag ska skriva nästa vecka.