kvinna som filmar sig själv med mobiltelefon och ringlight

ModerskeppetArtiklarDigital marknadsföring

Nå ut till Generation Z på TikTok

Gabriella Argus

Vilka når du på TikTok?

Det är trots allt ingen snack om saken. Generation Z är de som hänger mest på TikTok. Närmare hälften av alla födda på 00-talet använder TikTok dagligen. Men självklart finns det användare från andra åldrar också. Ungefär en av tio födda på 90-talet använder TikTok varje dag. Och av de som är födda på 10-talet använder var fjärde person TikTok dagligen.

Vad är grejen med Generation Z?

Gränsen för vilka som tillhör Generation Z är lite flytande. Är du född mellan 1997-2010 (1995-2012) så kan du säga att du är en del av Gen Z. Generationen har vuxit upp med internet och har ett medfött digitalt mindset. De vet inte hur det är att leva med dålig uppkoppling. Eller helt utan uppkoppling för den delen.

Ett Z som symboliserar generation Z och tre personer

De har vuxit upp med smarta telefoner. De är snabba att haka på trender och fenomen inom sociala medier. Särskilt TikTok.

Generationen präglas av inkludering, äkthet och socialt engagemang.

Det ska gå snabbt och om du vill fånga deras uppmärksamhet har du mindre än 10 sekunder på dig. Därför är TikTok den perfekta plattformen.


Vill du lära dig videoredigering för TikTok?

Då är valet enkelt. Lär dig CapCut i vår kurs.


Vad vill Generation Z se på TikTok?

Generation Z vill ha innehåll som går snabbt att ta till sig och som kräver lite uppmärksamhet och koncentration. De vill inte behöva tänka i onödan. Generationen föredrar att se en kort TikTok-video framför en lång video på Instagrams motsvarighet. Börja med något som väcker uppmärksamhet i din TikTok-video. Det gillar Gen Z.

På TikTok får Generation Z obegränsat med underhållande innehåll. Flödet under För dig gör att användaren inte behöver välja vem hen vill följa. Plattformen passar generationens livsstil där lätthet, hastighet, precision, synlighet och mångfald är ledorden.

Mobiltelefon med pil som pekar ut flödet För dig på TikTok

På TikTok är det oftast de små lokala företagen som trendar. Inte giganterna. Desto mindre bunden du är desto lättare blir det att skapa innehåll. Det gäller bara att du är prestigelös och vill bjuda på dig själv.

Innehållet ska vara:

  • kul
  • personligt
  • lättsamt
  • ledigt

Generation Z är en av världens största generationer och för att nå ut till dem måste du lära dig deras vanor. TikTok är helt klart en av dem.

Lär dig mer

I kursen Företag på TikTok lär jag dig hur du startar upp ett företagskonto. Du får också lära dig hur du skapar inlägg och publicerar dem.

I reportaget får du träffa Cecilia Victoria Kärrberg som pratar mer om Generation Z och hur du når ut till dem.

När det kommer till videoredigering för TikTok är valet enkelt. Lär dig CapCut i vår kurs.

Senast uppdaterad: 19 december 2024