När jag var ensam lärare på Moderskeppet fanns exakt en kurs i taget i pipelinen. Numera är det inte ovanligt att vi har 30 lärare samtidigt som arbetar med framtida kurser. Plus att de mer erfarna – som Sanna, Anders och jag – har ett par kursprojekt igång parallellt under vissa perioder.
Detta gör översikten svår att bemästra. Vilka kursprojekt är igång och hur långt har de kommit? Vilka är nära mål och ska snart lanseras?
Vi har väldigt sällan hårda deadlines. En kurs får ta den tid det tar. Det gör det dock superviktigt att veta hur långt de är i processen. Så att vi i alla fall vet hur mycket arbete som är kvar.

1:a konceptet innebär att läraren mejslar ut kursens ämne och huvudsakliga syfte.
Kursprocessen är indelad i fyra steg – 1:a koncept, 2:a koncept, manus och inspelning. Vi kan överblicka arbetet från idé till inspelning och var varje lärare befinner sig just idag. En lite närmare granskning avslöjar till och med vilken kurs de håller på med.

Alla lärare får välja sin egen LEGO-gubbe.
Utöver att tavlan förgyller kontoret så ger den många extra positiva effekter. Alla märker att det händer saker i många kurser. Varje dag har någon gubbe flyttat åt höger. Det ger medvindskänslor.
En annan positiv effekt är att det minskar stressen. När antalet projekt överstiger vad som går att bolla i huvudet är det lätt att räkna pessimistiskt. I synnerhet när ett projekt strular lite.
I magen känns det som att just ditt projekt står för 25% av den planerade utgivningen. Du får panik och stressar för att hinna klart. En titt på tavlan och du inser att det snarare är 2,5% och att läget är under kontroll.
När en lärare är helt klar flyttas gubben till Klar-boxen. Från början fanns den sektionen inte med alls, men vi insåg att den är oerhört viktig. Det ska verkligen kännas att få flytta sin gubbe från inspelning till klar. Därmed byggde vi ut tavlan.

Klar-boxen fanns inte med från start, men vi upptäckte hur viktig den var.
Slutligen använder vi även tavlan i Y-led (höjden) för att signalera tempo. En minifigur som är högt på tavlan rör sig snabbt fram i processen och en som är lågt placerad rör sig långsammare. Också det ger en känsla för när kursen kan tänkas vara klar för alla våra medlemmar.