LinkedIn kan vid första anblicken kännas som vilket socialt medie som helst. Där du kan dela bilder, filmer, prata jobb, sälja din begagnade cykel, prata om helgens filmupplevelse och snacka skit om grannen, men så är det inte.
Men i själva verket ställer LinkedIn högre krav på professionalitet och du bör därför tänka på LinkedIn som ett mässområde och inte som ett marknadstorg.
En mässa är en plats där du träffar likasinnade affärskontakter för att prata affärer, utbyta erfarenheter och inspireras av nya möjligheter. Din anledning att vara på mässan är att det faller inom ramen för ditt jobb, och de du möter är där av precis samma anledning.

Tänk på att du är ditt yrkes-jag på LinkedIn. Inte dig som privatperson.
Fem steg för bättre nätverkande på Linkedin
1. Optimera din egen profil
Se till att din LinkedIn-profil är helt ifylld. Det betyder att det inte ska finnas några tomma fält utan att alla sektioner i profilen är ifyllda. Det här är viktigt eftersom LinkedIn prioriterar fullständiga profiler framför dem som är tomma.
När du sett till att alla dina fält är ifyllda är det dags att optimera för att sticka ut bland tusentals andra på plattformen.
Välj en bra bild. Bra kvalitet (inte pixlig) och där du ser hel och ren ut. Tänk ditt yrkes-jag före ditt fritids-jag.

Skriv noga genomtänkt beskrivning. Berätta om den erfarenhet du har i bagaget, dina färdigheter, vad du gör i ditt jobb och vem du är som person.
Fyll i din arbetslivserfarenhet. Det är lätt att bara lista sina tidigare jobbtitlar, men det är inte allt du ska göra. Fyll även i rutorna om arbetslivserfarenhet, precis som du hade gjort i ett CV.
Inkludera vad du haft ansvar för, resultat du fått och saker du tar med dig därifrån som kan vara intressant för samarbetspartners.

2. Samla kontakter från personer du känner
Det finns många olika sätt att utöka ditt LinkedIn-nätverk, men det första och mest pålitliga sättet är att ta kontakt med personer du redan känner.
Och lyckligtvis finns det ett väldigt enkelt sätt att hitta dem på LinkedIn.
Du kan göra detta genom att trycka på fliken Ditt nätverk i menyn och scrolla ner till avsnittet Personer du kanske känner.
Får du inte upp så många Personer du kanske känner? Testa att lägga till kontakter från adressboken. Under Ditt nätverk kan du fylla i din e-post för att fler till ditt nätverk.
Se vår onlinekurs i LinkedIn
3. Ta kontakt med främlingar i ditt område
Målet med nätverkande på LinkedIn är inte att lägga till så många personer som möjligt. Det handlar snarare om att skapa meningsfulla kontakter med människor som kan hjälpa dig att växa professionellt.
Leta därför upp personer som du vill ha i ditt nätverk. Det kan vara de som driver företag du vill samarbeta med, någon du önskar byta erfarenheter med eller där du tror att det finns något annat utbyte.
Skicka sedan ett personligt meddelande tillsammans med din förfrågan. Skriv 2-3 meningar som förklarar varför just ni två borde finnas i varandras nätverk.
Till exempel: ”Hej förnamn, jag ser att du jobbar för företag X. Jag jobbar på … och skulle vilja skapa kontakt eftersom jag tror att vi skulle kunna utbyta erfarenheter med varandra. Allt gott!”

4. Gå med i LinkedIn-grupper
LinkedIn-grupper är dedikerade forum där proffs med liknande intressen, eller som arbetar i samma bransch, delar med sig av sin kunskap, ställer frågor och för samtal om ämnen de vill lära sig mer om.
Det är enkelt att hitta och gå med i dessa grupper. Allt du behöver göra är att söka efter specifika nyckelord relaterade till din bransch, intressen eller de du önskar nå.
Men för att det ska ge något kan du inte bara gå med. Du måste interagera med LinkedIn-gruppen genom att delta i diskussioner, ställa frågor och lägga upp relevant innehåll.
5. Skriv innehåll regelbundet
Att aktivt gilla, kommentera och visa kärlek till dina LinkedIn-kontakter är ett bra sätt att utöka ditt nätverk – men varför sluta där?
Dela med dig av dina egna erfarenheter för att öka din profils trovärdighet och presentera dig själv som en expert inom din bransch.
Fundera på vad just ditt nätverk kan vilja lära sig av just dig.
Calles does and don’ts för LinkedIn
Läraren Calle Jonzon är van nätverkare efter många år som egenföretagare, och för honom är LinkedIn platsen där han idag skapar nya affärsrelationer och underhåller gamla kontakter. Här är hans bästa does and don’ts för plattformen.

Calle Jonzon, proffs på nätverkande
- Var generös. Om du delar med dig kommer andra att dela med sig till dig.
- Var nyfiken. Om du engagerar dig i andra så kommer de engagera sig i dig.
- Var ärlig. Om du står för dina ord och handlingar så skapar du förtroende för dig själv och ditt personliga varumärke.
- Var trevlig. Bygg karaktär genom din attityd mot andra.
- Var positiv. Boosta andra och sprid kärlek genom att gilla och kommentera andras innehåll på ett positivt sätt. Om du ger kärlek så kommer du att få kärlek tillbaka.
- Var rolig, men aldrig ironisk. Ironi kräver en personlig touch och funkar dåligt tillsammans med professionalitet
- Var inte girig. Alltså, sälj inte dig själv och dina tjänster i alla lägen. Detta är en snabb väg att sänka förtroendet för dig själv hos andra.
- Var inte dömande. Prata inte illa om andra personer, produkter och tjänster. Det enda du uppnår är att andra kommer uppfatta dig som en icke öppen dömande person.
- Var lagom skrytsam. Prata inte bara om dig själv och hur bra du är och vad du lyckats med. Alltså missförstå mig rätt, jag vill inte uppmuntra Jantelagen men det finns risk att snabbt uppfattas som egocentrisk och bli ointressant på LinkedIn.