ModerskeppetArtiklarDigital marknadsföring

Så påverkar iOS 14.5+ din annonsering på Facebook

Gabriella Argus

Du har säkert hört viskningarna kring iOS 14.5+. Kanske har du själv en iPhone eller iPad där du nu har kunnat välja om du vill låta appar spåra dig eller inte.

För det är just vad som är grejen med den här uppdateringen: användare av Apple-produkter kan nu välja att inte bli spårade och på så vis inte få riktade annonser.

De ser fortfarande annonser, men annonserna kommer inte vara anpassade för dem. Så någon som inte har minsta lilla intresse för längdskidåkning kan plötsligt börja få annonser om nya längdskidor när vintersäsongen närmar sig.

Hur påverkar det dina Facebook Ads

Vill du lära dig annonsera? Se kursen

width=

Det här påverkar såklart all form av annonsering, men i den här artikeln tänkte jag främst fokusera på Facebook-annonseringen.

Flera av dina målgrupper kommer att minska. Dels för att personer med iOS 14.5+ blir svårare att spåra, men även för att fönstret för att mäta konverteringar med hjälp av pixeln numera bara är 7 dagar.

Du får inte lika detaljerad statistik. Du kommer fortfarande ha statistik att utgå från, men om du är van vid att använda statistikverktyget i ditt arbete kommer du märka att vissa mätvärden inte går att se längre.

Tänk nytt, tänk om

Mitt första råd till dig är att gå igenom de annonser du har i dagsläget. Har någon fastnat i begränsad inlärning? Ja, då är det högst troligt att en stor del av den valda målgruppen numera inte går att hitta.

Facebook kommer då ge dig förslag på hur du kan optimera för att få ut så mycket som möjligt av din annonsering.

width=

Några tips och tricks för när du skapar nya annonser och reviderar gamla:

  • Våga prova målgrupper du inte testat förut.
  • Följ de optimerings-förslag som Facebook ger och testa dig fram.
  • Fastnar du i inlärningen? Prova att mäta något annat än trafik eller konvertering för att se om din annons når ut bredare. Räckvidd och videovisning är två personliga favoriter.
  • Om du använder ett externt mätverktyg, som Google Analytics, är det en god idé att arbeta med UTM-taggning på dina länkar för att ändå kunna hålla koll på hur dina annonser presterar.
  • Håll din Facebookpixel uppdaterad och följ Facebooks råd för hur du optimerar den på bästa sett.

Facebook jobbar på att hjälpa dig

Det jag framförallt vill att du ska ta med dig från det här är att inget på något vis är kört. Facebook arbetar på att möta dessa uppdateringar och underlätta för de företag som annonserar hos dem.

Jag misstänker att vi inom den närmsta tiden kommer se en hel del förändringar som kommer hjälpa oss att fortsätta nå ut. 

Facebook har till exempel tagit fram modellerade konverteringar där de slår ihop den data de får för att ge dig som annonsör statistik. Du kan läsa mer om det här.

Senast uppdaterad: 3 maj 2024