Så, hur skriver du seo? Genom att tänka på vad din persona använder för sökord. Google älskar dig när du sätter dina användare i fokus. Kanske har dina besökare behov av att lösa problem. Det har du säkerligen full koll på. Har du en persona vet du vad hen söker på och hur ditt content kan leda hen i rätt riktning. Det är nämligen genom att fylla din sajt med relevant text som du får besökare – glada besökare.

Så skriver du seo och content för användaren: tänk utifrån-och-in

Du har kanske, som jag, råkat ut för sajter och företag där de inte alls skriver seo och content för användaren. Jag har själv stångat mig blodig för att jobba om texter på sajter där det enbart är vi-perspektiv. Många är riktigt bra på att skriva om ”vilka vi är för vi bildades 19XX” samt vad ”vi har att erbjuda”. Har du många vi-texter på din sajt? Försök att jobba om dem lite. Tänk på vem du skriver till.

Det är alltid en god idé att utgå från en persona. Då kan du beskriva problemet eller behovet personan har. Det är nämligen det hen tenderar att googla på. Föreställ dig en person som du hjälper. I varje artikel eller text ska du svara till hens behov eller behov av att lösa ett problem. Måla gärna upp ett problem. Vad händer om hen inte löser sitt problem? Ta i. För att sedan presentera lösningen, din lösning. Oavsett om det är ett konserterbjudande, ett recept eller en artikel.

 

skriver du seo och content som dina personas hittar?

 

Kom igång och skriv seo-texter: mina 5 tips

När du har renoverat dina vi-texter och sett över hur du skriver på din sajt kan du börja lägga till några tekniska bitar för att sökmotoroptimera dina texter. Du kan självklart lämna över arbetet till en byrå som ser till att din sida rankar. Men det är faktiskt mycket du kan göra själv som hjälper dina användare att hitta din artikel på sökmotorer som Google (som står för ungefär 95 procent av alla sökningar). Så vad säger du, är det dags att börja skriva seo-boostade artiklar nu?

1. Välj relevanta sökord eller sökfraser för din persona. Ska du skriva en artikel om ett specifikt ämne hittar du sökordet och relaterade sökord (synonymer) till ämnet. Håll dig till ett ämne (alltså ett sökord/sökfras) per sida.

Med Googles sökordsplanerare (som är gratis) kan du söka efter specifika ord och se hur många som söker på det. För att hitta rätt ord krävs det att du har koll på din personas problem eller behov.

Var generös med hur mycket information du ger om ämnet, men var inte för bred. Behöver du mycket information som även inkluderar andra ämnen som du redan har undersidor för?

För att undvika intern konkurrens (till exempel att dina undersidor konkurrerar om samma sökord) kan du:

  • Skapa en sida där du samlar all information, även kallad pillar page
  • Håll dig till ämnet i en artikel och internlänka till relaterade sidor (detta gillar Google och användaren)

 

2. Använd sökfrasen i din huvudrubrik (H1) och i dina underrubriker (H2). För att dina användare och Google ska förstå vad din artikel handlar om är det viktigt att tidigt nämna ditt sökord. Använd ditt sökord eller din sökfras tidigt i första paragrafen. Ha det i bakhuvudet inför varje stycke du skriver. Ta det för vana att introducera sökordet tidigt oavsett om det är rubrik, underrubrik, ingress eller brödtext.

Undvik att spamma din text med sökordet. Använd hellre synonymer eller skriv om sökfrasen något. Det är inte meningen att texten ska upplevas tjatig. Det kan dessutom leda till att Google (och användarna) ser igenom ditt ranking-försök. Lagom är bäst.

 

3. Skriv så tangentbordet nöts ut när du skriver seo-artiklar. Längden på din artikel spelar nämligen roll. Skriv därför en artikel på 500-1500 ord. Förr räckte det med 300-500 ord för att sökmotorerna skulle tycka om ditt content. Men allt förändras och Google blir mer och mer som en riktig människa i sitt urval.

En användare förväntar sig en relevant och innehållsrik artikel. Därför är det bättre att tänka på kvalitet framför kvantitet. Lägg därför tid på att skriva en riktigt bra artikel på helst 500-1500 ord, men undvik att repetera dig. Tänk att det ska vara relevant för läsaren och av kvalitet. Då hör du hemma i Googles (eller andra sökmotorers) träfflista.

4. Länka in innehåll i artikeln, eller ta hjälp av betrodda sajter när du skriver din seo-artikel. Som tidigare nämnt kan du använda internlänkar för att skapa bra innehåll för besökaren. Länka till närliggande ämnen i stället för att skapa ett nytt stycke i din artikel. På så sätt undviker du intern konkurrens (vilket är jätteviktigt).

Skriver du pressmeddelanden eller artiklar som tas upp av stora mediahus eller betrodda sajter? Ta för vana att fråga om de vill skriva om din nyhet eller din artikel. En betrodd sida är en sida som Google rankar högt i sin indexering. Skulle en stor webbtidning länka till din nyhet betyder det också att Google får upp ögonen för din sida och rankar upp den i träfflistan. Så se till att jobba med tillbakalänkar (även kallat backlinks) från större sidor.

5. Seo-optimera dina bilder. Bilder ger liv åt din artikel. Se därför till att bilderna ger mer liv i ditt seo-arbete. Det gör du genom att ge dina bilder rätt filnamn (gärna sökordet) och skriva en alt-text med sökordet.

Vet du inte var du hittar alt-texten? När du lägger upp din bild i till exempel WordPress kan du enkelt skriva in alt-text och beskrivning genom att klicka in på bilden i redigeringsläget.

Se även över så att du har rätt storlek på bilden. Din seo-artikel kan nämligen skadas av allt för stora bilder som segar ned nedladdningstider på din sida.

 

 

sa skriver du seo-alt-text

 

Känns det svårt? Du kan få stöd i ditt seo-arbete genom att använda Yoast seo-plugin i WordPress. Där skriver du in ditt sökord eller din sökfras, skriver artikelns metabeskrivning och får guidning hur du förbättrar din seo-text.
Senast uppdaterad: 24 mars 2025