Hur får du en text att passa alla i åldern 18-55, med helt olika bakgrundskunskaper, erfarenheter och intressen? Jag vill påstå att det är näst intill omöjligt. En sådan text kommer att svälla i omfång och förmodligen bli väldigt spretig.
Det är just därför en persona är din bästa vän när du skriver – oavsett om det är en reklamtext, en novell eller en instruktion. Hen är ditt facit.
Vem är personan?
Du skapar din persona helt själv. Det kan vara Gösta, 89 år. Eller kanske Jennifer, 18 år. Personen finns inte på riktigt, du bestämmer vem det är. Ändå vet du allt om honom eller henne. Var hen jobbar, vilka intressen hen har, vad för utmaningar hen står inför och vilka drömmar hen har.
 
Du skapar din persona själv. Du bestämmer vem det är och vad han eller hon har för personlighet och egenskaper.
Längre ner på sidan kan du läsa hur du steg- för-steg skapar en persona.
Din persona styr textens innehåll
Hur ska jag formulera mig?, Vilka ord ska jag använda?, Är det här viktigt att ha med? Det är frågor som din persona ger dig svar på. Hon hjälper dig att hitta rätt tonalitet, terminologi, längd och format. Det är hon som styr innehållet.
Ställ frågor som: Förstår Gösta vad jag menar?, Är det här information som Jennifer är intresserad av att veta? Är svaret nej så vet du att du behöver stryka, formulera om eller på annat sätt ändra innehållet. Det är det som är så fiffigt med en persona – hen blir ditt bollplank i skrivprocessen. Och den som hjälper dig att skapa innehåll som är personligt, relevant och lättbegripligt.
Ju bättre du känner din persona, desto bättre texter kommer du att skriva. Och fler kommer att vilja läsa dina texter. Ja, det är sant. För tack vare personan skapar du fokuserade texter som i slutändan tilltalar många.
Därför är din persona en oersättlig hjälpreda när du skriver. Dessutom blir texter blir både roligare att skriva och att läsa. Det vågar jag garantera!
Så skapar du din persona
Steg 1
Börja med att fundera på två saker:
- Vilken är målgruppen? Vem eller vilka ska läsa din text och varför ska de läsa den?
- Vilka problem och utmaningar kan uppstå för den som ska läsa din text?
Steg 2
Bestäm en person som ska representera din målgrupp. Personan ska kännas levande. Ge henne ett namn, ålder, yrke och familjestatus.
Sedan kompletterar du med detaljer. Var och hur bor din persona? Vad jobbar hen med? Vad har hen för intressen? Vilka drömmar och mål finns? Hur mycket ledig tid har hen? Vad läser, tittar och lyssnar hen på? Skriv ned allt du kan komma på. Fyll på med fakta eller fritext kring personans liv. Se till att det blir på riktigt. Och ha kul!
“Hon har en sån där ful liten hund, är kaffenörd och läser horoskopet varje dag.”
Googla fram en lämplig bild på personan som stämmer, eller köp en bild på exempelvis Adobe Stock.
Steg 3
Koppla din persona till en nyckelmening som sammanfattar en viktig sida av personligheten. Till exempel: Jag har ont om tid och orkar inte läsa långa texter.
Steg 4
Sammanställ din persona på ett A4. Skriv ut och ha personan bredvid dig varje gång du arbetar med din text.
