ModerskeppetArtiklarDesign

Skrivtips: Skriv det viktigaste först

Ida Buchar

”Varför ska jag skriva det viktigaste först?”, kanske du tänker. ”Om jag har avslöjat alla godbitar redan från början så finns det ju ingen anledning att fortsätta läsa!”

Och ja, det kan kännas motigt att avslöja textens huvudpoäng det första du gör, men det är precis det du ska göra. För hur ska läsaren annars veta om hen tycker det är värt att lägga ner tid på att läsa resten av texten?

Berätta vad läsaren får ut av att fortsätta läsa

Om du bara hade två-tre meningar på dig att sammanfattade den absoluta kärnan i din text, vad skulle du skriva då? Exakt det ska du berätta för läsaren allra först.

För om du har en intetsägande rubrik så kommer läsaren troligen inte ens att ge din text mer än ett sömnigt ögonkast. Och om ingressen består av ointressant utfyllnadstext tröttnar läsaren troligen och tänker ”Nej, det här var nog inget för mig”.

Det kan alltså vara värt att lägga extra krut på rubriken och ingressen. Berätta vad läsaren får ut av att läsa texten, det är så du lockar till att läsa vidare. Och om läsaren skulle tröttna halvvägs igenom texten så vill du ju inte att hen ska ha gått miste om det som är allra viktigast.

Ha nyckelorden i början av rubriken

När du skriver rubriker för webben är det en fördel om nyckelorden kommer först. Det finns två anledningar:

  1. Sökmotorer premierar sidor där sökordet finns tidigt i rubriker och titlar. Så om du skriver en text som tipsar om hur läsaren blir en bättre skribent är detta en dålig rubrik:”Tio smarta knep som hjälper dig att bli en bättre skribent”.Den som googlar efter skrivartips söker troligen inte efter tio smarta knep. Skriv hellre:

    ”Så blir du en bättre skribent: tio smarta knep som hjälper dig”

  1. Google och Facebook visar inte hur långa rubriker som helst. Din rubrik kan därför klippas av efter ett visst antal tecken.“Tio smarta knep som hjälper dig att bli en bättre skribent” kan alltså förvandlas till:”Tio smarta knep som hjälper dig att bli…”

Så om du vill hamna högt upp i sökresultaten behöver du inte bara välja google-vänliga ord, du måste också se till att du placerar dem strategiskt.

Vad är viktigast?

Är du osäker på vad som är viktigast att lyfta fram? Då ska du hjälp av din persona. Vem du skriver för avgör nämligen vilket innehåll som du ska fokusera på.

Senast uppdaterad: 3 maj 2024