Om du har testat orientering som barn så vet du hur otroligt demoraliserande det är att leta länge efter första kontrollen. Smarta, och empatiska, gympalärare gör kontrollerna i ökande svårighetsgrad. Alla som hittar första kontrollen springer glatt vidare till nästa, det är som en naturlag.
Det krävs en arbetsinsats för att lära. Det är sällan fysiskt arbete, men det är en tidsinvestering. En typisk egenskap hos experter är att de kan hålla på med problemlösning mycket längre tid än andra. För att experten är trygg i att problemet till slut löser sig.
Nybörjare är ofta inte nybörjare som i försöker för första gången. De flesta är brända av tidigare försök. Nya motgångar gör att de ger upp.
Dåligt självförtroende i sin egen kapacitet att lära är vanligt bland vuxna. Det är lätt som lärare att bortse från det och bara är att ånga på mot kursslutet.
Ge tidig framgång
Erfarenhet av framgång föder ny framgång. Därför är det din uppgift som utbildare att tidigt ge din elev bevis på sin framgång. Då litar den som lär på dig och öppnar upp sinnet för att fortsätta att lyckas. Då kan du öka svårighetsgraden och tidsinsatsen.
Många lärare kallar detta att ge Quick Wins.
Så ta möjligheten att skapa det där självförtroendet. Få tittaren att känna sig smart och lyckad och på rätt plats och i rätt kurs.
Vinsten är också att den som får framgång tidigt delar sina resultat med andra. Omgivningen investerar tid och engagemang. Det blir en extra morot för den som lär. Och en liten piska. Det är svårt att hoppa av något som andra frågar om.
Här är några tekniker
1. Öva med framgång
Ge möjlighet till små snabba framgångsrika övningar för att bevisa det som fastnat (de får dock inte vara så enkla att tittaren lurar sig själv och hoppar över dem).
2. Ge beröm
Påpeka hur tittaren nyligen lärt sig saker och nu kan ta sig vidare. Visa alltså att hon haft framgång, kanske har hon inte märkt det själv.
3. Var ärlig
Var ärlig när kunskaper är svåra att förstå eller färdigheter svåra att bemästra. Berätta om tillfällen då även andra misslyckas, vid första och andra försöket.
4. Visa progression
Berätta om hur det kan se ut i början och hur resultatet kommer att förbättras.
5. Ha rimliga exempel
Få tittaren att jämföra sina resultat med sig själv, inte med andra, eller med dig.
6. Visa att du tror på henne
Påminn tittaren om att du som lärare är trygg i att hon kommer att lyckas.