Du har säkert hört att du behöver arbeta med engagemang på Facebook. Jag har till exempel ett helt kapitel om detta i min kurs.
Men kanske känner du lite som jag på bilden ovan: osäker på hur du faktiskt ska göra. Här är mina tre bästa exempel.
1. Låt följarna dela med sig
Ett knep som vi använt ofta på Moderskeppet är att uppmana följarna att dela med sig av sina egna berättelser, tips, erfarenheter eller bilder.
Genom att ställa frågor kan du skapa engagemang, men också lära känna dina följare på ett helt nytt sätt. Det bygger en relation mellan dig och din följare.
Ställ frågor och be om deras åsikter, var sen noga med att svara och uppmärksamma deras engagemang.
2. Ordna tävlingar och utmaningar
Du har utan tvekan sett en hel del utmaningar, tävlingar och lotterier i sociala medier. Kanske har du själv deltagit i någon.
Dessa är perfekta för att skapa engagemang. Inläggen blir ofta populära rent av sig själva när följarna kommenterar, gillar och delar.
Hitta något som passar just ditt varumärke och skapa en utmaning eller tävling utifrån det.
3. Visa upp personerna bakom
Våga visa upp vem som gömmer sig bakom kontot. Det kan vara bara du själv eller andra på arbetsplatsen.
Ge din följare ett ansikte på den som skriver och skapa på så vis en mer personlig sida av varumärket.
Du kan dela bilder från vardagen på jobbet, presentera nya medarbetare eller kanske låta alla kollegor ge sitt bästa tips på tillbehör till fredagstacosen.