- Trygghet: alla medarbetare får samma AI-kompetens.
- Tid: från uppstart till mätbart resultat på några veckor.
- Peng: mycket pengar över – och större kursutbud än förväntat.
- Effekt: en gemensam digital mognad och AI-kompetens i hela företaget.
I Trollhättan huserar Ultramare, Sveriges äldsta luftfiltertillverkare. I såväl medarbetarenkäter som i ledningsgruppen har önskemålen om kompetensutveckling varit tydliga. Valet stod mellan fysiska utbildningstillfällen och en mer flexibel, digital lösning. Efter en demo med Moderskeppet togs beslutet snabbt och enkelt.
– Vi hade avsatt en ganska stor budget till kompetensutveckling. Men med Moderskeppet blev det mycket pengar över, samtidigt som vi fick ett stort utbud av kurser, säger Erica Sirviö Musta, som ledde arbetet med att hitta en lösning för företagets kompetensutveckling.
Att höja AI-kompetensen var prio ett i Ericas uppdrag. Men ännu fler boxar kunde bockas av när hon och ledningsgruppen utvärderade Moderskeppets tjänst.
– Allt föll på plats med AI-satsningen. Sedan var tanken att ta hit någon som utbildar oss inom Microsoft 365, men även den delen får vi genom Moderskeppet, säger hon.
Färdigt workshopmaterial gav snabb start

Erica Sirviö-Musta fräschar upp sina AI-kunskaper med ett avsnitt från kursen Generativ AI från början.
Planen för AI-satsningen sattes tidigt. Samtliga medarbetare fick i uppdrag att inom tre veckor se kursen Generativ AI från början och sedan skicka in kursintyg. Därefter hölls en gemensam workshop med stödmaterialet som följer med kursen.
– Vi valde att testa workshopen AI som kollega. Det var roligt och vi hittade jättemånga områden där vi kan dra nytta av AI. Alla kände att det var relevant för sin roll som tjänsteman, säger Erica och fortsätter:
– Det var smidigt att hålla i workshopen. Jag behövde bara att följa det färdiga materialet.
Prova ett avsnitt från kursen
Resultaten lät inte vänta på sig. En kollega inspirerades till att bygga sin egen Copilot-assistent som nu fungerar som företagets bollplank för tekniska frågor inom ventilationsbranschen.
– Det är ganska komplext för tester och regler. Assistenten är byggd för att hämta rätt information inom det området. Vi alla blev lika nyfikna som imponerade.

Erica Sirviö-Musta skriver en prompt till företagets nya AI-assistent i Copilot, som fungerar som teknisk support och bollplank om branschen.
Strategisk satsning för framtiden
På Ultramare ses kompetensutveckling som en strategisk investering – med tydliga mål.
– Vi vill att personalen ska känna sig rustad för framtiden och växa i sina roller. Samtidigt vill vi förbättra den digitala mognaden för att vi som bolag ska bli mer effektivt och produktivt i vardagen. Det är också en fråga om medarbetarnöjdhet i och med att kompetensutveckling har efterfrågats i våra enkäter. I vinter gör vi en ny medarbetarundersökning där en del ska handla om kompetensutvecklingen via Moderskeppet.
Vad väntar härnäst?
– Vi har ett formulär ute bland kollegorna där jag undersöker vad de vill att vi gör för gemensam satsning nästa gång. Den modellen ska vi definitivt fortsätta med. Och så ska vi så klart arbeta för att det kontinuerliga lärandet fortsätter. Vi anställde nyligen en kollega som ser Moderskeppet som en grym förmån. Han har nog sett flest kurser av alla hittills, säger Erica.
Ultramare valde Moderskeppet som partner för att kombinera AI-satsning och breddad kompetensutveckling – snabbt flexibelt och kostnadseffektivt. Är du nyfiken på hur din organisation kan kompetensutvecklas med oss? Prata med våra företagskontakter.
Faktaruta
Organisation: Ultramare.
Antal användare: 20.
Använder Moderskeppet: För att höja kompetensen inom bland annat AI och Microsoft 365. Kompetensutvecklingen ses som en strategisk investering.