Annonsering på TikTok har vuxit de senaste åren och är nu en självklar del av marknadsföringen för flera företag. Men hur ser egentligen en bra TikTok-annons ut?

Är det en proffsig videostudio som gäller med utrustning för flera tusentals kronor, eller vad är det egentligen som fungerar?

Självklart kan det variera lite från video till video, men jag har dragit några slutsatser.

1. Videon ska verka spontan

På TikTok vill användarna känna att innehållet de ser är äkta. Att det är gjort av en verklig person.

De bästa annonserna är därför de som ser ut att vara gjorda av just en person och ofta ganska spontant. Som att du plockade upp din mobil lite i farten och spelade in.

Självklart kan det ligga mycket planering bakom själva annonsen, men låt själva utförandet verka som att det skett i stunden.

Kvinna som filmar en video med mobilen på ett stativ

2. Humor, lära ut och skapa igenkänning

På TikTok är det mycket fokus på content marketing och att lära ut någonting. Såsom personer som lär andra att baka eller renovera hemma på egen hand.

Men det är också vanligt med videor som inte lär ut något alls, utan snarare erbjuder underhållning eller igenkänning.

Tre tips på inlägg:

  • Lär ut något om hur ni arbetar. Hemmakväll Sundsvall berättar till exempel om hur de silar sitt godis. Det lär ut något samtidigt som det påminner tittaren om varumärket.
  • Skapa igenkänning. Kommunal gör detta i sina annonser genom att haka på trenden ”Point of view” där de direkt tilltalar kommunalarbetaren och lyfter aktuella problem.
  • Arbeta med humor. Bokförlaget Norstedts blev stora på TikTok genom att just använda humor och låta förlagets VD stå i fokus.

3. Fånga tittaren direkt

Folks koncentrationsförmåga på TikTok är ruskigt låg. Det kan jag själv skriva under på. Jag scrollar snabbt vidare om videon inte fångar mitt intresse direkt.

Därför är det viktigt att lyfta ditt budskap tidigt i videon. En tumregel är att visa det viktigaste 1,3 sekunder in i din video. 

Det kan vara genom att fånga tittaren med en rubrik som avslöjar vad hen kommer få lära sig i videon eller att direkt berätta om ett erbjudande ni har i er butik. Något som får hen att vilja stanna kvar och se mer av din video.

Skärmdumpar på två TikTok-videor med tydliga rubriker i början.

Ett tips för att fånga in tittaren är att ha en tydlig rubrik i början av videon som berättar vad den kommer handla om. En så kallad ”hook”.

4. Passa in bland övriga TikTok-videor

Det sista tipset är nog det viktigaste av allt. Din annonsvideo ska passa in i TikTok-flödet och se ut som vilket innehåll som helst, det ska inte kännas som en annons.

Det kan handla om att du hakar på populära trender, filmar med mobilkameran och får det att kännas som att det är en person bakom din video. Inte ett företag.

Bästa sättet att lära dig är att själv studera videor du får upp i ditt flöde när du scrollar runt på TikTok. Hur ser de ut? Vad skulle du själv kunna arbeta för ditt företag?


Lär dig mer om att arbeta med TikTok

Senast uppdaterad: 27 februari 2025