Att du som egenutgivare behöver vara din egen marknadsförare kommer nog inte som en överraskning.
Men det är inte bara boken i sig som du ska marknadsföra, du får också stor hjälp av om du bygger ett personligt varumärke.
Börja marknadsföra tidigt
Marknadsföringen är inte något som kommer först efter att din bok är ute, du behöver börja långt innan. Gärna medan du skriver manuset.
Hur du gör det här kan såklart variera. Du kan börja smått. Prata med folk i din närhet om att du håller på att skriva en bok. Berätta för kollegor på jobbet och träna på att bemöta frågor kring manuset.
Det kan också vara att börja bygga en digital närvaro. Dels genom att ha en plats online där du kanske delar lite om dig och din skrivprocess, men också genom att lära känna andra. Både skrivande och läsande människor.

Digital närvaro kan vara olika saker. Kanske spelar du in en liten film att sprida på sociala medier där du läser lite av din text?
Ett nätverk är guld värt
När jag bestämde mig för att jag ville bli egenutgivare började jag intervjua just egenutgivare. Jag ville lära mig allt de kunde, men jag såg också ett stort värde i att ha ett nätverk av personer jag kunde rådfråga.
Tack vare detta nätverk fick jag en plats på bokmässan i Egenutgivarnas monter vid mitt första boksläpp – en jättestor grej för min del!
Så leta upp personer som dig själv. Både andra som är i startgroparna – ni kan stötta varandra – och de som har kommit lite längre än dig. Det kommer hjälpa dig mycket längs vägen.
Läsare som väntar på din bok
Förutom att få ett stöttande nätverk gör tidig marknadsföring och synlighet att du förhoppningsvis har läsare som redan väntar på din bok när den kommer.
Vänner, kollegor, bekanta, följare. Alla kan bli potentiella köpare om de är nyfikna redan från start.
Genom att tidigt prata om din bok och låta personer vara med i processen ökar du chansen för att de ska vilja läsa när den väl släpps.

Tre snabba tips på tidig marknadsföring
1. Dela smakprov på din text
Min kollega Sanna Lund är ett fantastiskt exempel på detta. Hon har delat med sig av alster hon skrivit genom åren, både på sin blogg, på sin Instagram och som en serie med nyhetsbrev.
På så vis byggde hon upp en skara människor som redan var nyfikna på hennes skrivande när boken ”Arkiv för upphittade anteckningar” släpptes.
2. Berätta om vad som är speciellt med just din bok
Kanske har du valt att skriva om ett speciellt ämne? Dela med dig av varför just det ämnet är så viktigt för dig.
Min förlagskollega Caroline Hurtig skriver på en feelgoodroman om livet efter ofrivillig barnlöshet och delar redan under skrivprocessen med sig av berättelsen bakom.
3. Missa aldrig ett tillfälle att nämna boken
Det här är både det svåraste och det enklaste sättet att marknadsföra tidigt. Smyg in ditt skrivande i konversationer. Ibland kan det kännas styltat, men du kommer märka att de flesta tycker det är kul när du väl nämnt det.
Självklart får det inte övergå till skryt, men våga berätta. Göm dig inte på din kammare tills boken väl finns i handeln.