Som författare är det bra med en plattform online, som egenutgivare skulle jag säga att det är ännu viktigare. En plats där läsare och nyfikna potentiella läsare kan hitta dig, följa dig och hålla uppe kontakten.
En egen webbplats
En bra grund att stå på är att ha en egen webbplats. Det kan vara en mer statisk plats, men kan också vara kombinerat med en blogg.
Det är ofta här någon landar när de söker efter dig på nätet, snarare än att de direkt kommer in till dina sociala medier.
En enkel webbplats kan du skapa hos exempelvis wordpress.com eller wix.com.
Vad ska finnas på webbplatsen?
Information om dig och din bok är en bra grund. Släng in ditt författarmanifest, din baksidestext, en pressbild och ditt bokomslag.
Lyft fram det som du vill att personer ska hitta om de googlar på dig och landar på din webbplats utan förkunskaper om vem du är och vad du skrivit.
Sanna har till exempel valt att lyfta fram sin bok, men också info om henne som lärare och andra kreativa projekt hon pysslar med på sin fritid. Det bygger en historia om henne och de projekt hon arbetar med.

Du kan också lägga in information om hur du kan bokas för författarbesök och lägga in pressbilder som enkelt kan laddas ner högupplösta av media.
En annan rolig sak att göra på din webbplats är att dela smakprov. Eller som min vän Sara Dalengren gjorde: skriv en julkalender och lägg upp den gratis.
Ett eller flera sociala medier
Sociala medier blir allt viktigare för marknadsföringen. De som är duktiga där och står ut i bruset kan utan problem hitta läsare helt utan den traditionella marknadsföringen.
Jag skulle säga att du bör välja plattform här utifrån två faktorer. Dels var du tror din målgrupp finns och dels vilken socialt medie du själv tycker om.
Personligen har jag hittat många av mina läsare via bookstagram (Instagramkonton med bokinriktning), dessutom tycker jag privat att Instagram är ett roligt socialt medie. Därför är det min huvudsakliga plattform.

Andra populära sociala medier bland författare är TikTok, YouTube och såklart Facebook. Jag finns själv på alla utom YouTube, men jag lägger medvetet mer tid på min Instagram.
Du kan med andra ord finnas på många plattformar, men väljer själv var du känner att du vill lägga mest fokus.
Välj det sociala medie där du tror att din läsarkrets finns och som du dessutom kommer tycka det är roligt att jobba med.
Tips! För att ta reda på vilket sociala medie du borde satsa på beroende på vilken åldersgrupp du vill nå, kolla in Svenskarna och internet. De släpper en ny rapport varje år.
Vad kan du posta om?
Det korta svaret är att du kan posta om precis vad du vill. Men om det ska vara marknadsföring för din bok är det såklart en fördel om åtminstone en del av innehållet har stark koppling till din bok och ditt författarskap.
Några idéer:
- Ditt skrivande. Hur går det för dig? Vilka problem stöter du på?
- Ämnet i din bok. Varför skriver du om just detta?
- Dig som privatperson. Vad gör du när du inte skriver?
- Ditt eget läsande. Skriv recensioner och dela boktips.
- Smakprov ur din bok. Korta textstycken som väcker intresse.
- Ha samarbeten med andra författare och dela författarporträtt om varandra.
- Dela med dig av din egen resa mot utgivning.

Hur ditt innehåll ser ut beror såklart på vilket socialt medie du väljer. På TikTok är det korta videos som gäller, ofta med lite humor. På YouTube är mer matiga videos välkomna.
På Instagram är det bilden som lockar i första hand, medan Facebook kan vara bättre för att dela längre texter. Testa dig fram och hitta det som passar bäst för just dig även här.
Våga fråga dina följare vad de är nyfikna på om dig och ditt skrivande. Det kan hjälpa dig långt på vägen.
Du behöver inte vara privat, men var personlig
En vanlig oro när det kommer till digital närvaro är att man ska behöva dela allt om sitt privatliv för att nå ut till läsarna och fånga deras intresse.
Så är det absolut inte. Ditt privatliv är ditt eget och du väljer själv hur mycket av det som du vill berätta om i sociala kanaler.
Däremot är det alltid bra att vara personlig. Det kan handla om att då och då visa upp personen bakom kontot. Säg hej och berätta lite om vad du gör just nu.

Ett exempel på hur Sanna och jag brukar kika fram på våra egna Instagramkonton.
Det kan också vara att dela med dig av småsaker om dig själv som folk kan lägga på minnet, som min vän Sofia Fritzson som alla vet älskar katter och nagellack bara av att titta på hennes Instagram.
Du kan även vara personlig i hur du bemöter de som kontaktar dig. De som kommenterar på dina inlägg eller skickar ett privat meddelande.
Låt dem få veta hur glad du är att just de väljer att ta sig tiden att höra av sig till dig. Det kommer göra mycket för dig och ditt personliga varumärke i längden.
Börja någonstans
Jag förstår att allt det här såklart känns som mycket jobb. Det händer då och då att jag själv blir alldeles överväldigad av alla platser jag ska uppdatera och den ständiga känslan av att jag inte vill försvinna i bruset.
Men det viktigaste är egentligen bara att du väljer en plats där du vill börja. En enda. Det kan vara just en webbplats som folk kan upptäcka när de googlar.
Så bestäm nu. Var vill just du börja?