ModerskeppetBibliotek

Hitta din målgrupp

En av de saker jag hade svårast för när jag skulle ge ut min första bok var vilka som var min målgrupp. Vilka jag faktiskt skulle försöka nå.

Det är lätt att tänka alla. Att varenda en vill läsa ens bok och att det därför är bäst att basunera ut åt alla håll och försöka synas överallt.

Verkligheten är tyvärr inte riktigt sådan. Ytterst få böcker, om ens någon, tilltalar alla. Du har säkert en annan lässmak än jag och likaså är det med dem du vill nå ut till. Du behöver hitta din målgrupp.

Börja med genre

Din boks genre är en bra första indikation på vem som är din målgrupp. En faktabok om presentationsteknik har antagligen inte samma målgrupp som en high fantasy (även om några såklart kan överlappa).

Börja fundera på om det finns särskilda mässor du kan delta på där just din genre är representerad. När mitt förlag var nytt besökte vi alltid mindre fantasy- och science fictionmässor runtom i Sverige för att hitta fantasyläsare.

Finns det några speciella sammanhang där du kan lyfta just din bok utifrån vilken genre den är i? Fotoböcker på fotomässan och fotoklubbar, deckare på CrimeTime eller feelgood på Feelgoodfestivalen.

Fundera över ålder

Hur gammal är din målgrupp? Även här får du en indikation på var du borde lägga ditt krut.

Skriver du en ungdomsbok för tonåringar? Ja, men då kanske du ska fundera på att börja synas på TikTok och YouTube där de finns. Se om du kan få besöka skolor och bibliotek för författarbesök.

Tips! För att ta reda på vilket sociala medie du borde satsa på beroende på vilken åldersgrupp du vill nå, kolla in Svenskarna och internet. De släpper en ny rapport varje år.

På vissa platser kan du hitta alla åldrar, som på större bokmässor exempelvis. Försök då att få en placering som passar för just din åldersgrupp. På bokmässan i Göteborg finns till exempel en hel del barnböcker samlade i A-hallen, därför letar sig många föräldrar och barn dit.

Bokens ämne väger in

Självklart är även ämnet i boken jätteviktigt för att hitta rätt målgrupp. Har du skrivit om din stads historia är lokala evenemang, lokal press och även ditt lokala bibliotek första ställena att vända sig till.

Har du skrivit om hundar, kontakta hundtidningar. Har du skrivit om att fota örnar, börja kontakta din lokala fotoklubb. Ja, du fattar grejen.

Sammanställ dina svar

Nu har du byggstenarna för att hitta din målgrupp. Samla nu ihop dina svar för att bilda en uppfattning av vem det är du vill nå.

Börja sedan spåna fritt kring var du kan nå dessa personer. Mässor, evenemang, sociala plattformar, tidningar och magasin, författarbesök eller andra sammanhang.

Står det still? Släng ut en fråga till vänner och bekanta. Beskriv hur din tänkta läsare ser ut så som du ser hen framför dig och be om råd för var du kan hitta den personen.

Välj sedan en av grejerna på din lista och börja där.

Senast uppdaterad: 7 oktober 2024