Innan du börjar sälja din bok måste du ta beslut om vad den ska kosta. En liten detalj med stor inverkan på vad du faktiskt tjänar varje gång du säljer en bok. Priset är såklart också avgörande för läsarens köpvilja.
Du vill tjäna pengar, medan läsaren helst inte vill betala för mycket.
Först är det viktigt att förstå en sak: du kommer troligtvis inte bli rik på din bokförsäljning. Åtminstone inte som ny författare och på kort sikt. Varken som egenutgivare eller med ett förlag i ryggen.
Och en annan sak: ska du endast sälja din bok i en egen webbutik är det enklare att prissätta, än om du också ska sälja via återförsäljare.
Låt mig förklara ett begrepp.
F-pris – bokens förlagspris
Kanske har du hört termen F-pris. Det står för förlagspris eller försäljningspris. Det är det pris (exklusive moms) som återförsäljare köper in din bok för.
Om du ska sälja böcker i bokhandeln eller till bibliotek måste du registrera dig i databasen Bokinfo. Förutom all information om boken anger du ditt F-pris. När fysiska bokhandlar och nätbokhandlare sedan köper in din bok, gör de ett påslag på F-priset för att täcka upp för sina kostnader, så som marknadsföring, hyra och personal.
Som exempel: du säljer din bok till F-priset 120 kr. Bokhandeln säljer i sin tur boken för 199 kr. Men du tjänar endast 120 kr på boken, minus alla dina kostnader.
Du ska också vara beredd på att många bokhandlar vill ha rabatt på F-priset. Rabatten kan variera från 5-20%.
Vad ska du tänka på vid prissättning?
Det finns en hel del grejer att fundera kring och researcha inför att du ska prissätta.
- Vad kostar andra böcker som liknar din? Du bör kanske ligga i samma nivå.
- Vilka läsare vill du nå och hur ser deras ekonomi ut? Kommer de vilja betala ditt pris?
- Vilket format har din bok och hur omfattande är den? En inbunden bok betalar vi gärna mer för. En tjock bok likaså.
Men till syvende och sist handlar det om dina kostnader och förväntade intäkter.
- Vad kostar det att trycka boken?
- Tillkommer packmaterial och porto?
- Har du utgifter för betallösning eller webbutik?
- Och vad vill du tjäna på varje såld bok?
Gör en enkel kalkyl
Det bästa är att göra ett enkelt kalkylark för att se vad varje bok faktiskt kostar i slutändan, samt vad du tjänar beroende på vilket pris du sätter. Så gjorde jag själv när jag skulle prissätta för att sälja i min egen butik. Jag behövde då inte ha F-priset i åtanke, vilket såklart spelar in i hur du väljer att prissätts.
Det är otroligt värdefullt att kunna se hur slutpriset ändras utefter de kostnader och förväntade intäkter du matar in. Eller vad du tjänar om du höjer eller sänker slutpriset.
Ett exempel

Du beställer 100 böcker från tryckeriet. Tryckkostnaden är 4500 kr. Tryckeriet tar ut 65 kr i administrationsavgift men bjuder på frakten. Du beställer även ett provtryck för 200 kr.
Kostnaden blir då 4 765 kr totalt och 47,65 kr per bok.
Om du räknar med att du ger bort 10 böcker som gåva och att 2 försvinner i svinn, blir priset per bok 54,15 kr.
Kunden står för frakt samt övriga småkostnader som tillkommer – tackkort och avgift vid betalning. Det blir 72 kr.
Du vill tjäna 50 kr per bok. Ja, då hamnar priset på 176,15 kr (exklusive moms) per bok.
Tänk även på att om du räknar med att gå med vinst på din försäljning är du skyldig att betala skatt.
Ladda ner vår Excel-mall och gör din egen kalkyl. Mata in dina kostnader, svinn och förväntade intäkter för att få ett hum om din egen prissättning.
Det finns inget ”rätt” pris för en bok. Du måste ta en funderare över alla variabler som jag nämner ovan. Såväl de mjuka värdena som de exakta siffrorna. Du ska inte glömma bort varken dig själv eller din läsare, eller potentiella återförsäljare.