ModerskeppetBibliotek

Signeringar, mässor och författarbesök

Förutom att synas på nätet och i media är det viktigt att ge dig ut och möta läsarna. Det är ofta i mötet med författaren som nya väljer att prova en helt okänd bok, så ju mer du syns desto större är chansen att de läser just din bok.

Arrangera signeringar

Du har säkert drömt om boksigneringar, jag vet att jag själv gjorde det innan jag släppte min första bok. Nu är det dags för dig att börja boka in dem i din kalender.

Du kan signera hos bokhandlar och butiker eller arrangera en egen signering på exempelvis bibliotek eller caféer.

Det första du behöver göra är att ta kontakt med platsen där du vill signera. Berätta lite om dig och din bok och fråga om det finns möjlighet att ha en signering på plats. Är det i staden där du bor så tryck på att du är lokal författare.

Signera i bokhandeln

Om din bok redan finns i bokhandeln är det bara att slå en signal och fråga om du får komma dit för att signera. Finns den inte inköpt sedan tidigare får du börja med att sälja in den.

Ett tips är att föreslå att du själv tar med dig böcker till signeringen. Då behöver bokhandeln inte ta risken att köpa in böcker som inte säljer utan du kan sedan fakturera dem för de som faktiskt blev sålda, resten tar du med dig hem igen.

Två bilder från Gabriellas signeringar

Bilder från två av mina signeringar på Akademibokhandeln. Butikerna köpte in ett mindre antal ex och jag tog med mig ett gäng extra.

Arrangera signering på annan plats

Ska du fira ditt boksläpp eller bara vill signera på annan plats kan du kontakta exempelvis ett lokalt café eller ditt bibliotek för att se om du kan få ha en signering där. Kanske i kombination med att du håller en liten föreläsning och berättar om din bok.

Tänk då på att du blir den som ansvarar för betalning så du behöver ha något sätt för besökare att betala för boken.

Swish och kontantbetalning är bra, men om du vet att du kommer ställa ut ofta är det en god idé att investera i en kortläsare från exempelvis iZettle.

Ställ ut på mässor

Att synas på bokmässor, marknader eller andra evenemang där läsare finns är ett bra sätt att nå ut. Det arrangeras många sådana event varje år och det bästa är att hitta ett event som du vill börja med.

En del är väldigt kostsamma, andra får du stå på för bara några hundralappar. Prova dig fram och se vad som passar dig utifrån din budget. Ett tips är att börja lokalt.

Här är några tips på mässor där du kan ställa ut med din bok:

Bokmässor är en jättebra plats för att möta både läsare och andra i branschen. Bilderna här är från Bokmässan i Göteborg.

Att ställa ut på Bokmässan i Göteborg är mångas dröm, men det är också kostsamt. Läs mina bästa tips för hur du kommer billigast undan när du ställer ut.

Håll författarbesök och föreläsningar

Sist men inte minst så kan du även boka in författarbesök och föreläsa om ditt skrivande. Det kan vara på skolor, bibliotek eller på bokträffar som arrangeras runtom i Sverige.

Börja med att bestämma dig för vad du skulle vilja föreläsa om. Allmänt om din bok eller något mer specifikt? Fundera då även på målgruppen. Föreläser du till exempel på en skola för yngre barn behöver du anpassa innehållet till dem.

Hör sedan av dig till platser dit du skulle vilja komma och pitcha dig själv som föreläsare. Berätta om vad du vill prata om, lite om dig själv och din bok.

Arvode vid författarbesök

Vad du får betalt kan variera. Ibland samtalar ni om det, andra gånger har de ett fast arvode för sådana besök. På vissa ställen, som exempelvis bokträffar, föreläser du gratis men får möjlighet att sälja böcker efteråt till deltagarna.

För att få ett hum om vad du ska ta betalt för ett författarbesök kan du kolla in Författarförbundets råd kring arvode.

Bilder från Bokträff Jönköping dit jag fått komma för att sälja och prata om mina böcker.

Se det även som marknadsföring

Den här typen av evenemang kan egentligen ses som både marknadsföring och sälj. Varje gång någon ser ditt bokomslag är det marknadsföring.

Även om de inte köper boken bums där och då kan den fastna i deras medvetande. Och ju fler gånger de ser den, desto större är chansen att de blir sugna på att köpa och läsa.

Ha det med dig om du sitter på en mässa utan att få någon bok såld. Det är guld värt att bara synas.

Senast uppdaterad: 7 oktober 2024