Att konvertera något till färgmodellen CMYK kallas i vardagligt tal för att ”CMYK:a”.
Förr i tiden var det vanligt att allt som skulle skickas till ett tryckeri behövde CMYK:as, eftersom CMYK är färgmodellen som tryckpressar använder. I mer moderna arbetsflöden fungerar det lite annorlunda.
Skicka alla rena bildfiler i RGB
Handlar det om pixelbaserade bilder och foton vill kompetenta tryckerier ha RGB-bilder. På så vis kan de själva sköta konverteringen till CMYK och se till att allting blir perfekt anpassat efter deras specifika tryckprocess.
Vad gäller färgrymd är AdobeRGB 1998 valet som brukar rekommenderas när du skickar bilder till ett tryckeri.
Var beredd på att enklare tryckerier fortfarande kan be dig att CMYK:a bilder själv. I så fall måste du dubbelkolla med dem vilken CMYK-färgrymd de vill att du ska använda. I regel använder tryckerierna en standardfärgrymd för CMYK.
Obs! CMYK är en färgmodell, inte en färgrymd. Om någon ber dig att CMYK:a bör du alltid fråga vilken CMYK-färgrymd du ska använda.
Trycksaker då?
Trycksaker med både text och bilder, exempelvis en broschyr, fungerar lite annorlunda. I ett modernt arbetsflöde är det nämligen vanligt att blanda RGB-objekt och CMYK-objekt i ett och samma dokument. Det går finemang i exempelvis InDesign.
Under designprocessen bör du därför låta pixelbaserade bilder vara kvar i RGB-modellen så länge du kan. Det gäller trots att ditt huvudokumentet och andra objekt troligen använder CMYK. Det viktiga är att RGB-bilderna har sin färgprofil inbäddad när du monterar dem.
Ditt huvuddokument, liksom andra element som text och vektorgrafik, bör fortfarande jobba direkt i CMYK för att undvika oönskade effekter i en senare konvertering. Där bör du använda den CMYK-färgrymd som ditt tryckeri rekommenderar.
När din trycksak är klar exporterar du till en pdf med tryckeriets inställningar. Det säkerställer att allting hanteras och bäddas in på rätt sätt. Du behöver alltså inte CMYKa manuellt i något program.
Prata med tryckeriet istället för att gissa
Att förbereda trycksaker kan kännas snårigt om du är ovan. Det här vet tryckerierna om och är därför måna om att hjälpa dig att lyckas med alla inställningar.
Känner du dig det minsta osäker är det alltid värt att lyfta telefonen och få vägledning från tryckeriet.