Det första knepet jag hörde när jag skulle skriva pressmeddelanden var ”skriv som en journalist”. Det har funkat bra för mig, därför är det precis vad jag vill lära dig nu.
Ditt pressmeddelande ska skrivas som om det var en artikel i tidningen du skickar till. Med ingress, brödtext och underrubiker.
Titta i tidningar och magasin
En bra plats att börja är såklart att läsa just artiklar som du vill efterlikna. Läs den lokala tidningen dit du har tänkt att skicka ditt pressmeddelande och försök hitta mönstret för hur de presenterar sina nyheter.
- Hur lyder rubriken?
- Hur börjar de artikeln? Vad nämns i ingressen?
- Hur är tonen i själva brödtexten?
- Vilka underrubriker används?
- Hur lång verkar texten vara?
Anteckna dina svar och använd dem sen när du ska skriva ditt eget pressmeddelande.
Medan du läser, kika också på om det finns några speciella reportrar i tidningen som verkar gilla att skriva om böcker och författare. Anteckna deras namn och e-post för att kunna kontakta dem direkt när ditt pressmeddelande är färdigt.
Intervjua dig själv
Nästa steg är att ställa frågor till dig själv som om du vore journalist. Det här kan vara knepigt så till en början kan du låtsas att du skriver frågor för att intervjua en annan författare. Vad hade du velat fråga?
Det kan vara frågor som:
- Hur kommer det sig att du blev författare?
- Har du alltid drömt om att skriva en bok?
- Vad handlar din bok om?
- Vad är speciellt med just din bok?
- Vad har varit roligast under skrivprocessen?
- Vem borde läsa din bok?
- Har du några framtida skrivplaner?
- Något speciellt i din berättelse som berör just våra läsare?
Skriv ner och besvara frågorna för att få material att arbeta med när du sedan skriver ditt pressmeddelande.

Jag tycker det brukar fungera bäst att intervjua mig själv analogt.
Skriv som en journalist
När det väl är dags att skriva ska du lägga samman allt det du hittills samlat in och väva ihop det till en artikel att skicka in. Ditt pressmeddelande ska innehålla:
- En huvudrubrik som lockar till läsning.
- En ingress som ger läsaren det viktigaste först.
- En brödtext uppdelad med underrubriker om dig och din bok.
- Kontaktuppgifter till dig så att journalisten kan få vidare information.
Pressmeddelandet brukar landa på cirka ett halvt till ett A4. Längre än så rekommenderar jag inte eftersom journalister får in många pressmeddelanden varje dag.
Som inspiration kan du här ladda ner två pressmeddelanden som jag skrivit, om samma bok. Det ena är skrivet till lokal press och det andra är vinklat till hundtidningar.
Skicka pressmeddelandet
När du skrivit ditt pressmeddelande, läst igenom och kanske låtit någon annan feedbacka. Ja, då är du redo att skicka in det till tidningar och andra medier.
Du kan dels skicka till de allmänna tips-adresserna som till exempel tidningar och radiostationer har. Men det är ofta ännu bättre om du skickar till specifika journalister som du tror är intresserade av just ditt ämne.

När du skickar så är det bästa att klistra in pressmeddelandet direkt i mejlet. Då slipper mottagaren öppna en separat fil för att läsa din text.
Och du slipper dessutom komma på något fyndigt och lockande att skriva i själva mejlet. Glöm inte att också bifoga dina pressbilder.
Sen är det bara att vänta och hoppas på att någon nappar. Jag håller tummarna!