I guiden ”börja tänka marknadsföring” nämnde jag vikten av att tidigt börja prata om din bok. När boken väl är på väg ut är det såklart ännu viktigare att börja kommunicera kring den.
Att skriva om sin bok kan kännas supersvårt, ibland mycket svårare än att faktiskt skriva själva boken. Men det behöver det inte vara. Våga skriva en kladd, läs igenom och skriv om.
Det första du behöver göra är att skriva en hisspitch och en baksidestext för din bok.
Vad är en hisspitch?
En hisspitch, en säljpitch eller en sammanfattande mening av handlingen. Det finns många ord för i princip samma sak.
Grundtanken är att detta ska vara en kort pitch som du kan dra snabbt för vem som än frågar. Den är också jättebra om du har ont om tecken i exempelvis en broschyr eller annons.
För att hjälpa dig skapa din hisspitch har jag gjort en guide med tillhörande ladda ned-mall som du kan använda.
Vad är en baksidestext?
Baksidestexten är kort och gott det du ser när du vänder på boken. På baksidan finns en text som beskriver bokens handling och är skriven just för att väcka intresse och läslust.
Du behöver därför ha den färdig när du ska skapa ditt bokomslag, eller åtminstone innan du skickar till tryckeri.
Men den här texten är även värdefull i andra sammanhang. Det är den som syns i nätbokhandeln när någon kollar upp din bok eller om du vill tipsa om din bok i en Facebookgrupp är ofta baksidestexten bra att klistra in.
Även här finns en guide med tillhörande ladda ned-mall som du kan använda för att skapa din baksidestext.