Onlinekurser i webbanalys och SEO
Bli proffs på att nå och kommunicera med organisationens målgrup. Vi har kurser i verktyg som Google Analytics, Matomo och Google Ads, samt kurser som lär dig om webbanlys och SEO.
Mandana Hammarstedt, lärare på Moderskeppet
Webbanalys med Google Analytics
Google Analytics 4 är världens mest kända webbanalysverktyg för att mäta och få ut statistik om de som besöker din webbplats.
Kommunikationschefen Fredrik Larsson lär dig grunderna i verktyget, så att du kan lära dig mer om vilka dina besökare är, var dom kommer ifrån och vad de gör när de besöker dig.
Använd ett GDPR-vänligt alternativ
Får eller vill du inte använda Google Analytics? Matomo är ett GDPR-kompatibelt webbanalysverktyg som är perfekt anpassat för dig som arbetar i Sverige eller någon annanstans inom EU.
Den erfarna marknadsföraren Annelie Fredriksson lär dig verktyget från grunden.
SEO är nyckeln till att synas på internet
Sökmotoroptimering (SEO) är en av de mest effektiva och plånboksvänliga marknadsföringsstrategierna som du och ditt företag kan satsa på. Gör du rätt visar sökmotorer som Google din webbplats högt upp i sökresultatet.
I den här kursen upptäcker du hur roligt det faktiskt är att optimera din webb för att locka fler besökare – utan att betala för annonser.
Betala för synlighet i Google Ads
Vill du öka din försäljning, locka deltagare till ett evenemang eller engagera medborgarna i din kommun? Med Google Ads når du exakt de kunder som letar efter det som du erbjuder.
Läraren Fredrik Larsson guidar dig från start till mål och delar med sig av knepen som faktiskt fungerar.
Ranka högt lokalt på Google
Över hälften av Sveriges befolkning googlar något varje dag. Många söker efter produkter eller tjänster i sitt närområde som: ”Lunch i Hudiksvall”, ”byta däck i Boden” eller ”gym på Gotland”.
Just därför tjänar du på att synas lokalt på Google för att locka potentiella kunder i ditt närområde. Marknadsföringskonsulten Mandana Hammarstedt hjälper dig i gång.
Fatta smarta beslut utifrån data
Gå från magkänsla till att fatta välgrundade beslut som baseras på data. Genom att skapa, utföra och analysera experiment tar du reda på vad som fungerar och vad som inte gör det.
Marknadsföraren Ida Serneberg Wallin lär dig att arbeta datadrivet.
Vad betyder allt?
Nyckeltal, KPI, OKR, ROI och CPC – begreppen är många och krångliga. I den här kursen lär du dig vad de betyder men också hur du mäter och analyserar siffrorna.
Snart berättar du för dina kollegor vad som fungerar och inte fungerar i er kommunikation, och vad ni behöver göra för förbättringar.