Bland alla sociala medier som finns idag kan det vara svårt att veta var du och ditt företag ska lägga sitt krut och var det är mest värt för ett varumärke att synas.
Varje år presenteras studien Svenskarna och internet som Internetstiftelsen gör om svenskarnas internetvanor. Bland annat tittar de på just hur svenskarna väljer att följa företag och varumärken på olika plattformar.
90-talister följer flest varumärken och företag
Om vi börjar med att titta på hur generationsfördelningen ser ut när det kommer till att faktiskt följa ett varumärke eller företag i sociala medier så är det 90-talisterna som toppar listan.
Enligt studien från 2022 så är det hela 6 av 10 90-talister som gärna följer och ser inlägg från företag i sina flöden. Därefter kommer 80-talister och 00-talister.
Utifrån detta är det inte jättesvårt att lista ut vilken plattform som är bäst, för 90-talisterna de hänger allra mest på Instagram.

Instagram är bäst för företag
3 av 10 svenska internetanvändare följer företag och varumärken på Instagram. Och en stor del av dem är just 90-talister, hela 59% faktiskt.
Med en företagssida på Instagram har du med andra ord en bra möjlighet att nå ut till potentiella kunder, medlemmar eller invånare. Bättre än på andra sociala medier.
De flesta tittar på inlägg direkt i sitt flöde, men många tittar också på händelser (Stories). Det nyare formatet Reels ligger lite efter i statistiken, men tack vare att Instagram numera visar Reels i det vanliga inläggsflödet är min gissning att även den stapeln kommer öka i framtiden.
Även Facebook är ett smart val
Många företag arbetar med Facebook i första hand och även det är en bra plattform enligt studien.
En fjärdedel av svenska internetanvändare följer nämligen varumärken eller företag på Facebook. Något färre än på Instagram, men fortfarande en hel del.
Här är det däremot lite bättre spridning bland åldersgrupperna och förutom 90-talister är det också många födda 70 och 80 som väljer att följa företag de gillar på Facebook.
LinkedIn och YouTube är sämre, enligt statistiken
Knappt 1 av 10 följer varumärken på LinkedIn och Youtube. När det gäller LinkedIn är jag inte särskilt förvånad, där är det personliga varumärket viktigare. Du nätverkar med andra personer som dig själv, snarare än som ditt företag.
Du lär dig hur du lyckas på LinkedIn i vår onlinekurs.
YouTube däremot är en plattform där personer snarare söker upp det de behöver för stunden, än att följa specifika kanaler.

YouTube är jättebra för exempelvis instruktionsvideor då det är något som många letar efter där, så om du arbetar mycket med det i ditt jobb är det ändå en relevant plattform för dig.
Fokusera då mer på att varje enskild video är något som någon kan tänkas vilja lära sig av eller titta på, än att de ska vilja följa hela din kanal.