vägen till en färdig onlinekurs: Oskar Eklind

ModerskeppetArtiklarUtbilda online

Vägen till en färdig onlinekurs

Josefina Sahlin

Vår process

När vi skapar våra onlinekurser gör vi det efter en tydlig process. Varje steg i sig innehåller viktiga delar för att du i en smart ordning ska komma i mål. Men, framförallt för att din tittare ska nå sina mål utifrån det du lär ut.

Hur gör man en onlinekurs? Den frågan får vi rätt ofta. Här är en kort summering om hur vi arbetar.

1. Första konceptet

Första steget i din kursprocess är att göra en brainstorm. Vad ska din kurs innehålla. Hittar du fler än tio saker kan du gå vidare.

Brainstorm med Lena Källberg som skapat kurser Fotografer med hålkamera.

Därefter skapar du en persona. Din persona är din hela målgrupp till din kurs. Vem ska lära sig, vad kan hon nu och vad ska hon kunna utför på egen hand när kursen är avslutad?

Du summerar ditt första koncept i ett synopsis. Var är personans start i form av kunskap och färdighet, vad är målet och hur ser vägen ut dit?

2. Andra konceptet

Dags att utifrån din synopsis skapa en kursöversikt med kapitel och avsnitt. Det är nu kursens struktur tar form.

Ett avsnitt ska vara max sju minuter långt och innehålla ett specifikt mål. Innehåller avsnitten flera mål, då ska du dela upp det i flera avsnitt.

3. Manus och visualisering

Manuset skrivs ordagrant. Ovant för många lärare. Men smart för att kunna leverera ditt innehåll till tittaren på bästa sätt. Ditt manus ska inte läsas, utan berättas. Därför ska du strössla ditt manus med talspråk och markera vilka ord du ska betona och när du ska vara tyst.

Manus i Scrivener

Scrivener är ett bra program att skriva manus i. Kursstrukturen ser du till vänster och du kan enkelt byta plats på avsnitt.

En del kurser kräver många illustrationer eller ett rikt exempelmaterial. I andra är det bara några enstaka. Att visualisera ditt manus får ta tid. När du visualiserar ditt manus förbereder du antingen exempel du ska använda för att visa något, eller bildspel du ska använda för att förklara något.

4. Inspelning

Inspelning innebär att du antingen är framför kameran och syns i bild, eller att du spelar in din röst som bildsätts med ditt förberedda visuella material.

Det är lätt att tänka att inspelningen är själva kursproduktionen. Men det är steg fyra i kursproduktionen. Ju mer förberedd du är vid inspelningen, desto smidigare går både inspelning och bearbetning.

Patrik Larsson

Patrik Larsson är en av våra mest erfarna lärare. Här spelar han in en kursintroduktion i studion på Moderskeppet.

Sabina Chantouria har skapat kursen Lyckas framför kameran. I den får du guidning till att bli bekväm och naturligt engagerad vid din inspelning.

5. Bearbetning

Efter inspelning behöver ditt material redigeras. Klipp bort felsägningar och redigera ditt material visuellt pedagogiskt.

Du behöver också ta fram introbilder (tumnaglar) till dina videoklipp. Berättande stillbilder som visas innan tittaren trycker på play.

Kanske behöver du också stödmaterial i form av lathundar, arbetsmaterial, utrustningslistor eller fördjupande artiklar till din kurs. Det tar du enklast fram nu då du kan välja och vraka från formuleringar ur ditt manus och återanvända visuellt material.

Bra verktyg

Kursprocessens fem steg underlättas om du har bra verktyg att arbeta med. Självklart har vi onlinekurser i många av de program vi arbetar med under en kursprocess.

När jag skriver manus använder jag programmet Scrivener. Där kan jag enkelt byta ordning på mina avsnitt och få en bra översikt av min kurs.

För att skapa visuella presentationer använder våra lärare sig av alltifrån Photoshop, InDesign till PowerPoint.

Jag redigerar skärminspelningar i Camtasia eller Screenflow och mitt videomaterial i Premiere Pro. Men FinalCut Pro X eller iMovie går lika bra att videoredigera i.

Skapa din onlinekurs med oss

Vi söker hela tiden efter nya ämnesexperter som vill utveckla sin pedagogik tillsammans med oss. Är det du?

Jag vill ansöka om att bli lärare på Moderskeppet

 

Senast uppdaterad: 7 oktober 2024