ModerskeppetArtiklarDigital marknadsföring

Google Analytics: Sätt mål utifrån kundresan

När du sätter mål för din webbplats ska du utgå från användarna. Lär dig att använda kundresan för att hitta effektiva och bra nyckeltal. 

Angelica Bengtsson

Genom att utgå från din målgrupp och förstå vilka steg som dina kunder tar kan du enkelt ta reda på vilka mål och nyckeltal som är viktiga att mäta i Google Analytics, för just dig.

Kundresan består av en mängd olika aktiviteter och situationer som en kund går igenom före, under och efter ett köp.

Det är ditt bästa verktyg för att visualisera den process som kunden går igenom. Från att bli medveten om dig, överväga och utvärdera, till att besluta om att köpa din produkt eller tjänst.

width=

En vanlig kundresa i Google Analytics

De flesta webbplatser vill att besökaren i slutändan ska utföra något, genomföra en handling. Därför ser en vanlig kundresa ut så här:

  1. Förvärv – Få besökare till din webbplats. Som annonsering eller sökordsoptimering.
  2. Engagemang – Engagera besökarna. Det kan du göra med en film, artiklar eller intervjuer.
  3. Konvertering – Sälj din produkt få besökaren att utföra en annan önskad handling. Det kan vara att ge dig sin e-postadress, ladda ner något material eller köpa din produkt eller tjänst.

Låt varje steg på kundresan bli ett mål:

  1. Antalet besökare eller antalet besökare via annonsen
  2. Antalet som tittar på filmen, läser artikeln, intervjun, eller gör de något helt annat.
  3. Antalet utförda önskade handlingar (sålda produkter, registrerade e-postadresser eller nedladdade filer)
  4. (bonus) Av de som har handlat – Hur många handlar igen?

Har din webbplats inte som huvudsakligt mål att sälja något? Det är vanligt hos en kommun till exempel. Då har du antagligen ett väldigt brett syfte med er webbplats. Då kan det vara klokt att tänka att ni har flera kundresor och mål för er webbplats.

Ni exempel kanske har ett mål på era lediga-jobbsidor och ett annat på era sidor om skolor. Du kan ha flera mål som är kopplade till att besökaren bara ska ha visat intresse för en sida. Medan näringslivet också vill att besökaren ska köpa en produkt.

Se kundresan som en grund att utgå ifrån. Då kommer du snabbt igång med att mäta rätt saker.

Du kan se hela avsnittet här:

Lär dig att analysera din webbtrafik

Google Analytics och Matomo är två av de mest populära verktygen för att analysera trafik och engagemang på webben.

Använd och förstå datan som du samlar in

Först när du förstår varför något fungerar kan du lyckas igen. Och igen. Lär dig att experimentera och samla in data som ligger till grund för viktiga beslut i organisationen.

Senast uppdaterad: 9 maj 2025