Mät och analysera dina sociala medier
Har du koll på vilka inlägg dina följare uppskattar? Allt för många väljer bort att mäta och analysera sina sociala medier. Men när du får koll på statistiken kan du återupprepa lyckade satsningar och nå större framgång med det du skapar. Vi hjälper dig igång.
Vilka mätvärden är bra?
Innan du börjar mäta är det viktigt att gå tillbaka till din plan – vad är just ditt mål för dina sociala medier? Har du ingen plan än? Vi hjälper dig att skapa en.
Vill du skapa engagemang hos dina följare eller öka antalet besökare till din webbutik? Ditt mål hjälper dig att bestämma vilka mätvärden som är viktiga för dig och ditt företag. Du kan inte och ska inte kolla på alla siffror.
Vill du bygga varumärkeskännedom? Mät då hur antalet följare och inläggens räckvidd utvecklas över tid. Ser du en stadig tillväxt når du en större grupp och får på så vis ökad varumärkeskännedomen. Du vill att räckvidden ska vara större än det totala antalet följare. Det visar på att du når nya människor.
Vill du istället driva försäljning? Mät då webbplatsklick. Klickar dina följare på dina länkar? Kolla även på målgruppsdatan. Från den kan du utläsa när din målgrupp är online, vilket såklart är den bästa tiden för dig att publicera inlägg. Du ser också om du når rätt målgrupp.
Vill du skapa ett community? Mät engagemang. Gillar dina följare dina inlägg? Kommenterar de och delar ditt innehåll vidare? Ett högt engagemang är det du strävar efter.
Upplever du att du har ett lågt värde? Lugn. Du bör vara medveten om att 3% engagemang på en inlägg betraktas som ett godkänt värde. Vi pratar alltså om ganska låga siffror här. Du kommer aldrig komma upp i 100% för det är omöjligt.
Ladda ner hjälpdokument för att föra in och analysera statstik
Så här använder du materialet
Tidsåtgång: 3 timmar
Du kan använda materialet på egen hand. Ladda ner, jobba igenom och få bättre koll:
- Hitta statistik. Var hittar du statistik på Instagram, Facebook, YouTube, LinkedIn.
- Excel-mall. Ladda hem och fyll i för Instagram, Facebook, YouTube, LinkedIn.
- Analys. Vilka slutsatser drar du av dina siffror och hur går du vidare?
Är du en del av ett team som ska analysera sociala medier?
Ingår du i ett team som arbetar med sociala medier? Bjud in alla till en gemensam workshop och gå igenom materialet tillsammans.
Även om det är du som i slutändan ska följa upp och analysera statistik, är det bra om alla får en överblick och en förståelse för vad som är viktigt.
Excel-mallen kan alltid delas med dina kollegor. Exempelvis via Google Drive. På det sättet kan fler än en person fylla i den och hålla den fräsch med statistik inför kommande analyser.

Känns det mastigt?
Det är alltid klurigt i starten. Vi vet. Vissa kanaler är fullpackade av statistik. Vilka ska du välja? Det viktigaste är att du börjar.
Välj några få mätvärden och håll dig till dem under en längre tid. Det är då som siffrorna blir intressanta och ger dig svar.
Känner du dig rådvill bland all statistisk så räcker dessa långt:
- Engagemang och interaktion
- Räckvidd
- Totalt antal gilla
- Länkklick
- Målgruppsdata så som ålder, kön och demografi
- Visningstid för videoklipp (YouTube)
Lycka till med att mäta och analysera ditt innehåll!
Här hittar du statistik
Lär dig mer om att arbeta datadrivet
Att arbeta med statistik kallas för att arbeta datadrivet. Du mäter dina insatser och med hjälp av de insikter du får arbetar du vidare och utvecklar ditt arbete.
I kursen Förstå nyckeltal och KPI:er reder David Blomgren ut alla begrepp och förkortningar och guidar dig till att effektivt kunna mäta resultatet av er kommunikation.