ModerskeppetBibliotek

Mät och analysera dina sociala medier

Har du koll på vilka inlägg dina följare uppskattar? Allt för många väljer bort att mäta och analysera sina sociala medier. Men när du får koll på statistiken kan du återupprepa lyckade satsningar och nå större framgång med det du skapar. Vi hjälper dig igång.


Vilka mätvärden är bra?

Innan du börjar mäta är det viktigt att gå tillbaka till din plan – vad är just ditt mål för dina sociala medier? Har du ingen plan än? Vi hjälper dig att skapa en.

Vill du skapa engagemang hos dina följare eller öka antalet besökare till din webbutik? Ditt mål hjälper dig att bestämma vilka mätvärden som är viktiga för dig och ditt företag. Du kan inte och ska inte kolla på alla siffror.

Vill du bygga varumärkeskännedom? Mät då hur antalet följare och inläggens räckvidd utvecklas över tid. Ser du en stadig tillväxt når du en större grupp och får på så vis ökad varumärkeskännedomen. Du vill att räckvidden ska vara större än det totala antalet följare. Det visar på att du når nya människor.

Vill du istället driva försäljning? Mät då webbplatsklick. Klickar dina följare på dina länkar? Kolla även på målgruppsdatan. Från den kan du utläsa när din målgrupp är online, vilket såklart är den bästa tiden för dig att publicera inlägg. Du ser också om du når rätt målgrupp.

Vill du skapa ett community? Mät engagemang. Gillar dina följare dina inlägg? Kommenterar de och delar ditt innehåll vidare? Ett högt engagemang är det du strävar efter.

Upplever du att du har ett lågt värde? Lugn. Du bör vara medveten om att 3% engagemang på en inlägg betraktas som ett godkänt värde. Vi pratar alltså om ganska låga siffror här. Du kommer aldrig komma upp i 100% för det är omöjligt.

Så här använder du materialet

Tidsåtgång: 3 timmar

Du kan använda materialet på egen hand. Ladda ner, jobba igenom och få bättre koll:

  • Hitta statistik. Var hittar du statistik på Instagram, Facebook, YouTube, LinkedIn.
  • Excel-mall. Ladda hem och fyll i för Instagram, Facebook, YouTube, LinkedIn.
  • Analys. Vilka slutsatser drar du av dina siffror och hur går du vidare?

Är du en del av ett team som ska analysera sociala medier?

Ingår du i ett team som arbetar med sociala medier? Bjud in alla till en gemensam workshop och gå igenom materialet tillsammans.

Även om det är du som i slutändan ska följa upp och analysera statistik, är det bra om alla får en överblick och en förståelse för vad som är viktigt.

Excel-mallen kan alltid delas med dina kollegor. Exempelvis via Google Drive. På det sättet kan fler än en person fylla i den och hålla den fräsch med statistik inför kommande analyser.

Statistik

Känns det mastigt?

Det är alltid klurigt i starten. Vi vet. Vissa kanaler är fullpackade av statistik. Vilka ska du välja? Det viktigaste är att du börjar.

Välj några få mätvärden och håll dig till dem under en längre tid. Det är då som siffrorna blir intressanta och ger dig svar.

Känner du dig rådvill bland all statistisk så räcker dessa långt:

  • Engagemang och interaktion
  • Räckvidd
  • Totalt antal gilla
  • Länkklick
  • Målgruppsdata så som ålder, kön och demografi
  • Visningstid för videoklipp (YouTube)

Lycka till med att mäta och analysera ditt innehåll!

Här hittar du statistik

Hitta statistik på Instagram

Din statistik hjälper dig följa upp företagets mål på Instagram. I den här guiden hjälper jag dig hitta allt du behöver.

För att komma åt din statistik på Instagram behöver du ha ett företagskonto. Om du inte redan har det hittar du en guide här som hjälper dig fixa det bums!

Hitta statistiken 

Gå till hamburgermenyn (de tre strecken) i din Instagram-app och välj Statistik.

Hitta statistik på Instagram

Instagrams statistiköversikt

Nu hamnar du på Statistiköversikten. Här kan du välja vilken tidsintervall du vill titta på (standard är 7 dagar).

Statistiköversikten på Instagram

Din samlade Instagramstatistik (för inlägg, händelser och reels) är uppdelad i tre kategorier som du kan klicka vidare på.

Konton som nåtts

Under kategorin Konton som nåtts hittar du information om hur många du nått ut till under din valda tidsperiod.

Du ser också var din målgrupp befinner sig och hur många av de du nådde som är icke-följare.

Om du scrollar ner lite på sidan kan du även hitta vilken typ av innehåll som nått ut bäst. Jättebra info för att veta vad du ska satsa på mer framöver!

Konton som nåtts - Statistik på Instagram

Interagerande konton

Under kategorin Interagerande konton kan du se hur många som valt att interagera med dina inlägg. Det här är oftast en helt annan siffra än vilka du nått under samma period.

Även här kan du se var de som interagerat med dina inlägg befinner sig i världen och hur många som inte följer dig.

Scrollar du ner hittar du information om hur många interaktioner du fått och om det är gilla-markeringar, kommentarer eller sparade objekt.

Interagerande konton - Statistik på Instagram

Totalt antal följare

Den här kategorin talar kanske lite för sig själv, men under Totalt antal följare hittar du en sammanställning av hur många följare som tillkommit och försvunnit under din valda tidsperiod.

Du kan se om du har fler följare på en viss plats, av ett visst kön eller i en viss åldersgrupp. Plus att du längst ner på sidan även kan se vilka tider på dagen som dina följare är mest aktiva.

Totalt antal följare - Statistik på Instagram

Statistik för inlägg, händelser och Reels

Du kan även scrolla ner på sidan för att se statistik för enskilda inlägg och händelser. För att se allt innehåll väljer du Visa alla.

När du klickat på Visa alla får du fram allt ditt innehåll under det tidsintervall du valt.

Du kan ändra tidsintervall högst upp, samt ändra vilken typ av innehåll du vill se genom att klicka på Alla.

Visa allt innehåll - Statistik för Instagram

Om du väljer att bara se dina Inlägg kan du också välja vilket typ av mätdata du vill se. Klicka på symbolen för Inställningar, välj Mät och välj sedan vad du vill titta på för mätdata i listan.

Standard är Räckvidd men du kan titta på vilka som fått mest gilla-markeringar, vilka som sparats mest, lett till flest profilbesök och så vidare.

Hitta statistik på Facebook

Den bästa översikten över din Facebook-sidas statistik hittar du i Meta Business Suite. Jag hjälper dig hitta rätt!

Facebook uppdateras hela tiden och det finns flera ställen där du kan hämta statistik för din Facebook-sida. Men den bästa sammanställningen finns i Meta Business Suite.

Om du har sammankopplat ditt Instagramkonto med din Facebook-sida hittar du här din samlade statistik för båda dessa kanaler.

Hitta Business Suite

Börja med att gå in på din sidas startsida. Se till att du agerar som din sida.

Välj Professionell översikt i sidomenyn och scrolla sedan ner i sidomenyn tills du hittar Meta Business Suite.

Upptäck din statistik

När du kommit in i Business Suite väljer du Statistik i sidomenyn för att få fram sidöversikten.

Längst upp till höger väljer du vilken tidsperiod du vill titta på.

Under Översikt får du en överblick av hur ditt innehåll gått. Du ser räckvidd och hur din målgrupp för kanalerna ser ut.

Resten av statistiken är uppdelad i fem olika kategorier där du hittar fler siffror att använda i ditt arbete.

Resultat

Under Resultat hittar du mer om räckvidden för dina inlägg, hur många besök du haft på Facebook-sidan och om du fått några nya följare under perioden.

Målgrupp

Under Målgrupp hittar du mer information om dina följare, såsom ålder, kön och varifrån de kommer. Det hjälper dig lära dig mer om de som följer dig.

Benchmarking

Under Benchmarking kan du jämföra ditt innehåll med andra företagssidor. Ett bra sätt för att utvärdera och fundera över hur du behöver utveckla ditt innehåll.

Innehåll – Översikt

Under innehållsöversikten hittar du räckvidd och interaktion uppdelat på inlägg och händelser.

Innehåll – Innehåll

Här hittar du allt ditt innehåll och kan enkelt sortera fram vad du vill se för att jämföra i en enda lång lista. Det är också enkelt att exportera ut för att spara statistiken till senare.

Hitta statistik på LinkedIn

Statistiken hjälper dig utveckla din företagssida och utvärdera dina inlägg. I den här guiden lär du dig hitta allt du behöver.

För att se statistiken för din LinkedIn-sida behöver du vara administratör. Om du inte hittar Statistik-fliken så be den som är admin för sidan att lägga till dig.

Hitta statistik-fliken

Gå till din företagssida och leta upp Statistik i menyn. När du klickar där får du fram en lista på kategorier som din statistik är uppdelad i. Välj den du vill kika närmare på för att komma vidare.

Besöksstatistik och följarstatistik

De första två kategorierna är Besökare och Följare. Den första är med andra ord hur många som valt att besöka din sida den senaste tiden. Detta kan vara både icke-följare och de som redan följer din sida.

Du ser dels en översikt av hur många som besökt din LinkedIn-sida under din valda tidsperiod och när du scrollar ner på sidan hittar du även besöksdemografi som ger dig mer info om dina besökare.

Följarstatistiken visar istället enbart dina följare. Du ser hur många som valt att följa din sida de senaste dagarna och hur många du har totalt.

Scrollar du ner kan du även se demografin för dina följare och på så vis lära känna din målgrupp ännu bättre.

Leads

Om du använder dig av Leads-formulär på LinkedIn kan du hitta statistiken för dem här. Använder du inte funktionen är det bara tomt, likt på skärmdumpen nedan.

Innehåll

Här hittar du statistiken för det innehåll du publicerat på LinkedIn. Du ser först en sammanställning där du både kan se ditt organiska och sponsrade innehåll.

När du scrollar ner ser du sedan en lista över de inlägg du publicerat under den valda tidsperioden och kan enkelt jämföra hur det gick för dem.

Konkurrenter

Ett perfekt verktyg för benchmarking. Här jämförs din sida mot konkurrenters sidor. Du kan välja att lägga till egna sidor som du vill jämföra mot eller så väljer LinkedIn automatiskt sidor som liknar din eller finns i ditt område.

Jämför hur många följare du har och hur många dina konkurrenter har, samt kika på hur det skiljer sig i aktiviteten på era inlägg. Går något annat företags inlägg mycket bättre? Kika på vilken typ av inlägg de postar och se om det är något du kan plocka med dig in i ditt eget arbete.

Hitta statistik på YouTube

Med hjälp av statistiken ser du vilka av dina videos som fungerar och vad som lockar prenumeranter till din YouTube-kanal.

Det är enkelt att hitta statistik och insikter för din YouTube-kanal. Du har tillgång till både en enkel översikt och en avancerad.

Hitta din statistik

Börja med att klicka på din profilbild och välja YouTube Studio i menyn för att komma bakom kulisserna på din kanal.

Du kan också nå YouTube Studio genom att klicka på Anpassa kanal på din kanals startsida.

Redan här ser du viss statistik för din kanal, men för att se allt klickar du in på Analytics i sidomenyn.

Statistiken är uppdelad i tre olika kategorier, plus att du har en fjärde kategori som heter Research.

Statistiköversikt

Din översikt ger en snabb överblick av kanalens statistik. Bara att kika in här lite då och då ger dig gott om info om hur det går för din kanal.

Du ser hur många visningar du fått under din valda tidsperiod, hur många prenumeranter du har och vilket innehåll som varit med populärt.

Innehåll

Under Innehålls-fliken får du mer djupgående statistik för dina videor. Du kan välja att dela upp statistiken på Videor och Shorts eller att se allt samlat.

Här hittar du bland annat vad som fått mest visningar, hur mycket du publicerat under perioden och hur tittarna hittat till dig.

Tittare

Här hittar du information om de som tittat på dina videor. Hur många av dem som är prenumeranter och hur många som bara kikat in men valt att inte prenumerera.

Du ser inte jättemycket data här till en början utan det fylls på ju fler videos du publicerar och ju fler som tittar på dem. Så om det inte finns så mycket att hämta, återkom igen efter några veckor eller efter några fler videos så kommer du ha fler insikter att använda dig av.

Research

Den här fliken skiljer sig från de övriga då den inte innehåller någon statistik om din kanal. Istället är den gjord för att hitta sökord och lista ut vad folk söker efter på YouTube.

Jag älskar tanken med funktionen, men tråkigt nog funkar den inte för svenska ord i dagsläget. Arbetar du däremot med YouTube på engelska är det en bra funktion för att få hjälp att välja rätt sökord.

Avancerat läge

Utöver all den statistik du redan hittat har YouTubes analytics även ett avancerat läge där du kan grotta ner dig ännu mer i siffror. Du kommer åt den genom att klicka på Avancerat läge.

Här kan du nu hitta ännu mer statistik att använda i din arbete. Bland annat mer detaljerad info om dina tittare och varifrån din trafik kommer.

Lär dig mer om att arbeta datadrivet

Att arbeta med statistik kallas för att arbeta datadrivet. Du mäter dina insatser och med hjälp av de insikter du får arbetar du vidare och utvecklar ditt arbete.

I kursen Förstå nyckeltal och KPI:er reder David Blomgren ut alla begrepp och förkortningar och guidar dig till att effektivt kunna mäta resultatet av er kommunikation.