Du kommer ha en produktionslina till din kurs där majoriteten av avsnitten är inspelade i ljudbås, studio eller på fält. Tillsammans med din coach bestämmer du vilka avsnitt som ska spelas in i vilken form. De olika produktionslinorna kräver olika taktiker men har samtidigt många likheter.
- Ta med en bild på din persona vid inspelning. Prata till henne hela tiden.
- Använd alltid du- eller jagform som tilltal.
- För att få variation arbetar du med röstens hastighet och betoning.
- Öva alltid innan inspelning på ditt manus.
Spela in i studio

I studion spelar du in delar när det är viktigt att du är i bild. Du kan behöva vara i videobild för att kunna förklara med kroppsspråk och visa detaljer på exempelvis en kamera. Eller så spelar du in i studion för ge ett personligt intryck.
Exempel på avsnitt inspelade i studio:
Introduktion
– i kursen Penslar i Photoshop
Sociala medier för yrkesfotografer
– i videoserien Lyckas som fotograf med Emma Svensson
Spela in i ljudbås

I ljudbåset har du kontrollen. Det är lätt att redigera omtag i efterhand och du bestämmer vad tittaren ska se när du pratar. Här kan du spela in i programvara eller bildsätter du din röst i efterhand. Beroende på hur du vill visualisera din kurs, kan du använda dig av olika arbetsflöden i studion.
Exempel på avsnitt inspelade i ljudbås:
Byt mellan RGB och CMYK
– i kursen InDesign färger
Addera en stillbild
– i kursen Skärminspelning med Screenflow
Spela in i miljö

Du visar på riktigt hur det går till, på en plats som förstärker ditt innehåll. Kanske tycker du att det är i miljö du vill spela in alla dina avsnitt. Då det är den teknik som tar mest tid i både förberedelser, inspelning och redigering så får man ibland välja bort att spela in i miljö. Har du inte möjlighet att lägga ned den tid som krävs, så försvinner lätt ditt innehåll. Ljudbåset är då förmodligen ett bättre alternativ.
Exempel på avsnitt inspelade i miljö:
Vakterna vid slottet
– i kursen Fotografera Stockholm
Vattenfall och bäckar
– i kursen Naturfoto fånga människan

Läs mer i boken Konsten att skapa en videokurs
sid 171-196